شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایتالیا، آخرین مشتری نفت ایران در اروپا

اطلاعات جابجایی نفتکش‌ها نشان می‌دهد که تحریم‌های آمریکا به شدت صادرات نفت ایران را کاهش داده و ترکیه و ایتالیا آخرین خریداران نفت ایران در خارج از خاورمیانه و اروپا هستند.

خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه، ۲۳ مهرماه، با استناد به آمار وبسایت رفینینتیو ایکان (Refinitiv Eikon) گزارش داد که ایران تا نیمه ماه اکتبر سال میلادی جاری روزی ۱.۳۳ میلیون بشکه نفت صادر کرده است. آمار این سایت ردی از ارسال نفتکش به اروپا را نشان نمی‌دهد.

با این حال یک منبع آشنا به معاملات میزان صادرات نفت ایران را 1.5 میلیون بشکه در روز تخمین می‌زند که شامل نفتکش‌هایی می‌شود که روانه ایتالیا شدند اما در ردیاب ماهواره AIS دیده نمی‌شوند.

در ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت) سال جاری، و پیش از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، میزان صادرات نفت ۲.۵ میلیون بشکه در روز بود.  

تنش‌ها در بازار نفت، قیمت آن را در ماه گذشته به بالاترین رقم آن در چهار سال گذشته و به ۸۹.۷۴ دلار برای هر بشکه رساند.

آمریکا اعلام کرده است که می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند. در راستای این هدف، واشنگتن به کشورهایی که آماده کاهش خرید نفت از ایران هستند معافیت‌های موقتی برای خرید از نفت ایران می‌دهد.

یک مقام رسمی شرکت پالایشگاه و پتروشیمی منگلور هند در روز سه‌شنبه، ۲۴ مهرماه، گزارش داد که به احتمال قوی شرکتش از آمریکا معافیت خواهد گرفت. ام ونکاتش، یکی از مدیران این شرکت به رویترز گفت که مجوز معافیت همین ماه به دست آنها خواهد رسید.

ونکاتش گفته است که جایگزین کردن نفت ایران برای آنها کار سختی بوده است و به دنبال این هستند که ببینند آیا می‌توانند از عراق نفت بخرند یا خیر. او همچنین گفته است که تا کنون شرکتش برخی پرداخت‌ها به ایران را با روپیه انجام داده است.

هند، دومین خریدار بزرگ نفت ایران است که پس از چین بیشترین واردات نفت خام از ایران را داشته است. در ماه اکتبر سال میلادی جاری این کشور نزدیک به ده میلیون بشکه نفت خام از ایران خریده است.    



 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More