شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایالات متحده در تلاش است تا چین را متهم به هک کردن داده‌‎های واکسن کرونا کند

اف‌بی‌آی و وزارت امنیت داخلی آمریکا در حال آماده‌سازی برای صدور هشداری عمومی هستند تا اعلام کنند  با مهارت‌ترین هکرها و جاسوسان چینی در تلاش برای سرقت تحقیقات ایالات متحده در زمینه تولید واکسن و درمان کووید۱۹ هستند. نیویورک تایمز در گزارشی بنابر یک نسخه پیش‌نویس این هشدار عمومی نوشت که چین به‌دنبال سرقت داده‌های بهداشت و سلامت عمومی است.

نیویورک تایمز بنابر داده‌های شرکت‌های امنیتی خصوصی نوشت که ده‌ها کشور، هکرهای اطلاعاتی و نظامی را دوباره به کار گرفته‌اند تا اطلاعات مرتبط با مقابله کشورها با ویروس کرونا را به‌دست بیاورند. حتی متحدان ایالات متحده آمریکا از جمله کره جنوبی و کشورهایی همچون ویتنام که معمولا با توانایی‌هایی سایبری شناخته نمی‌شوند نیز هکرهای مورد حمایت خود را به تمرکز بر اطلاعات مرتبط با ویروس کرونا هدایت کرده‌اند.

این روزنامه آمریکایی نوشت پیش‌نویسی از این هشدار عمومی که مقام‌ها می‌گویند احتمالا در روزهای آینده صادر خواهد شد نشان می‌دهد که چین به دنبال دستیابی به اطلاعات بهداشت و سلامت عمومی از طریق اقدامات غیرقانونی است. این هشدار بر سرقت و اقدامات سایبری از سوی عوامل «غیرسنتی»، حسن‌تعبیری برای محققان و دانشجویانی است که به گفته دولت ترامپ برای منظور سرقت داده‌ها از آزمایشگاهای آکادمیک و خصوصی دوباره فعال شده‌اند.

به گفته مقام‌های فعلی و پیشین، تصمیم به متهم کردن هکرهای دولتی چین بخشی از یک راهبرد بازدارنده گسترده‌تر است که فرماندهی سایبری ایالات متحده و آژانس امنیت ملی را شامل می‌شود. این دو نهاد براساس صدور مجوز از سوی ترامپ در حدود دو سال پیش، اجازه دارند به منظور سازماندهی ضد حملات، در شبکه‌های چینی و دیگر شبکه‌ها نفوذ کنند.

نیویورک تایمز نوشت این هشدار جدیدترین تکرار تلاش دولت ترامپ برای مقصر دانستن چین به‌عنوان منشا همه‌گیری ویروس کرونا و بهره‌برداری از پیامدهای مرتبط با آن است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، پیشتر گفته بود که «شواهد زیادی» مبنی بر این‌که ویروس کرونا از آزمایشگاهی در چین شیوع پیدا کرده موجود است، هرچند بعد گفت که این ویروس از «حومه» یک آزمایشگاه در شهر ووهان چین آمده است. آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا گفته‌اند که در این زمینه به نتیجه خاصی نرسیده‌اند اما شواهد عمومی ارتباط میان منشا شیوع ویروس در یک بازار در ووهان چین و قاچاق غیرقانونی حیوانات را نشان می‌دهد.

هفته گذشته ایالات متحده و بریتانیا هشدار مشترکی مبنی بر هدف قرار گرفتن نهادهای مراقبت بهداشتی، شرکت‌های داروسازی، دانشگاه‌ها، سازمان‌های تحقیقات پزشکی و دولت‌های محلی صادر کردند. درحالی که این هشدار از کشور مشخصی نام نبرده اما کلماتی که به کار گرفته شده برای توصیف فعال‌ترین کشورها در عملیات سایبری هم‌چون روسیه، چین، ایران و کره شمالی استفاده می‌شود.

ماه‌هاست که مقام‌های اف‌بی‌آی از دانشگاه‌های بزرگ دیدار کرده و گزارش‌های طبقه‌بندی‌نشده از آسیب‌پذیری‌ چنین نهادهای آموزشی را ارائه کرده‌اند. اما برخی گروه‌های دانشجویی و آکادمیک اعتراض کرده و چنین اقداماتی را متوهمانه دانسته و آن را با دوران «وحشت سرخ» (وحشت‌پراکنی درباره اوج‌گیری احتمالی کمونیسم یا آنارشیسم) مقایسه کرده‌اند. آن‌ها به‌ویژه با سخنان تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آرکانزاس که ماه گذشته گفته بود رسوایی است که ایالات متحده دانشجویان چینی حزب کمونیست چین را آموزش داده تا به این کشور بازگردند.

کارشناسان امنیتی با اشاره به افزایش حملات سایبری برای به دست آوردن اطلاعات مرتبط با واکسن و درمان کووید۱۹ می‌گویند چین در بهره‌برداری از ویروس کرونا تنها نیست.

بنابر گزارشی که رویترز پیشتر منتشر کرده بود، هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی تلاش کردند تا اطلاعات شرکت داروسازی آمریکایی گیلیاد را به‌سرقت ببرند. این شرکت داروی رمدسیویر را تولید می‌کند که گفته می‌شود در بهبود بیماران مبتلا به کووید۱۹ موثر بوده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More