شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اولین راستی‌آزمایی توییتر از توییت‌های ترامپ

توییتر روز سه‌شنبه برای اولین بار به دو توییت‌ دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، لینک «راستی‌آزمایی» اضافه کرد تا کاربران بتوانند به مجموعه مقاله‌های جدیدی که در نقد اظهارات ترامپ نوشته شده نیز دسترسی پیدا کنند.

این اقدام توییتر که پیش‌بینی می‌شود به تنش در روابط کاخ سفید و سیلیکون‌ولی بیانجامد در پاسخ به آن دسته انتقاداتی از توییتر صورت گرفته که می‌گویند این شبکه اجتماعی نسبت به اظهار نظرهای بی‌اساس رهبران کشورها بی‌تفاوت است.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در واکنش به اقدام توییتر نوشت: «توییتر دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ دخالت می‌کند. آنها می‌گویند اظهارات من، در مورد اینکه رای‌گیری پستی به فساد و تقلب وسیع منجر خواهد شد، نادرست است.»

ترامپ گفت که اقدام توییتر  صرفا بر اساس راستی‌آزمایی انجام شده از سوی سی‌ان‌ان و واشنگتن پست صورت گرفته و این کار را نقض آزادی بیان خواند. ‌او گفت: «به عنوان ریاست جمهوری، اجازه چنین چیزی را نخواهم داد.»

در یکی از توییت‌های مذکور، ترامپ عنوان کرده بود که رای‌گیری پستی به تقلب می‌انجامد. او نوشت: «جعبه‌های پستی را می‌شود دزدید، برگه رای را می‌توان جعل کرده و یا به صورت غیرقانونی چاپ کرد و آن‌را به یک امضاء ساختگی رساند.»

به گفته یکی از سخنگویان توییتر، توییت ترامپ «شامل اطلاعاتی در مورد روند رای‌گیری  بوده که می‌تواند گمراه‌کننده باشد و به همین دلیل نشانه‌گذاری شده تا در مورد رای‌گیری پستی اطلاعات بیشتری ارائه شود.»

روز سه‌شنبه بلافاصله پس از آنکه ترامپ مواضع خود را نسبت به رای‌گیری پستی تکرار کرد، توییتر در پایین توییت او لینکی گذاشت با این عنوان: «در مورد رای‌گیری پستی بیشتر بخوانید».

عمده مطالبی که در این لینک ارائه شده بود بر این دلالت داشتند که هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط بین رای‌گیری پستی و تقلب رای‌دهندگان وجود ندارد.

در توییت دیگری که از سوی توییتر راستی‌آزمایی شده بود، ترامپ فرضیه‌ خود را مبنی بر نقش احتمالی جو اسکاربرو، مجری تلویزیون و نماینده اسبق جمهوری‌خواه فلوریدا در کنگره، در مرگ دستیار ۲۸ ساله او، لوری کلاسوتیس، در سال ۲۰۰۱ تکرار کرده بود.

در زمان مرگ کلاسوتیس مقامات محلی عنوان کرده بودند که هیچ مدرکی مبنی بر وقوع قتل وجود نداشته و دلیل مرگ او را در نتیجه ضایعه قلبی و زمین خوردن پس از آن اعلام کرده بودند.

هفته گذشته، تیموثی کلاسوتیس، شوهر لوری، از جک درسی، مدیر عامل توییتر، خواسته بود توییت‌های ترامپ را پاک کند. روز سه شنبه نیز همسر اسکاربرو از توییتر به دلیل اجازه دادن به پخش ادعاهای بدون مدرک ترامپ به شدت انتقاد کرد.

سیاست توییر بر این است که توییت‌هایی را که قصد آزار دارند و یا اسپم هستند را پاک کند. این شرکت سال گذشته نیز اعلام کرده بود مقامات بلندپایه کشورها دیگر از این قاعده مستثتی نیستند.

در ماه مارس، توییتر یک توییت از نیکولاس مادورو و یک توییت از ژائیر بولسونارو، رییس‌جمهوری برزیل را، که در مورد یک درمان تایید نشده برای کرونا بوده، حذف کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More