شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اولین روز نشست سران گروه هفت بر مقابله با شیوع کرونا، تغییرات اقلیمی و احیای اقتصاد جهانی تمرکز داشت

اولین روز نشست گروه هفت در شهر کورنوال بریتانیا بر رایزنی سران این کشورها درباره مقابله با شیوع کرونا و تغییرات اقلیمی و چگونگی احیای اقتصاد جهانی تمرکز داشت.

رهبران کشورهای عضو گروه هفت در نشست روز جمعه توافق کردند که به ارائه بسته‌های کمکی اقتصادی برای مقابله با آثار منفی شیوع کرونا ادامه دهند.

ارائه یک میلیارد دوز واکسن کرونا به کشورهای کم‌درآمد یکی دیگر از موضوع‌های اصلی مورد بررسی در این نشست بود.

مقابله با تغییرات اقلیمی جهان از دیگر موضوع‌های کلیدی مورد بحث بود. دفتر نخست‌وزیر بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رهبران توافق کردند تا برای به صفر رساندن سطح تولید دی‌اکسید کربن در کشورهای خود تلاش و اطمینان حاصل کنند که کشورهای درحال توسعه نیز به فناوری‌های سبز دسترسی پیدا می‌کنند.»

کمک به احیای اقتصاد جهانی در پی شیوع کرونا یکی دیگر از محورهای نشست سران گروه هفت بود. جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، خواستار توافق‌هایی شد که از اقتصاد جهانی در دوران پس از کرونا و نیز مقابله با گرمایش زمین حمایت کند.

بایدن همچنین در این نشست به دنبال این است که موافقت گروه هفت را برای تعیین حداقل ۱۵ درصد مالیات شرکت‌های بین‌المللی جلب کند.

از سوی دیگر، امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، در حالی در نشست گروه هفت شرکت کرده است که اختلاف‌های او با رهبران بریتانیا و آلمان درباره حق مالکیت واکسن کرونا همچنان ادامه دارد.

مکرون که تاکید دارد برای مقابله جهانی با کرونا، حق مالکیت انحصاری واکسن کرونا باید لغو شود، در این نشست گفت: «گروه هفت باید در مواردی همچون لغو حق مالکیت معنوی واکسن، اهدای واکسن کرونا به کشورهای دیگر و تامین مالی سیستم‌های درمانی در جهان وارد عمل شود.»  

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، که این پانزدهمین و آخرین حضور او در نشست گروه هفت است، گفت در این مذاکرات به دنبال این است که اختلاف‌های کشورش با آمریکا درباره خط لوله نورداستریم-۲ برای انتقال گاز روسیه به کشورش را با جو بایدن بررسی کند.   

در جریان برگزاری این نشست، ملکه الیزابت در پروژه باغ عدن، بزرگ‌ترین پروژه گلخانه جهان واقع در منطقه تفریحی کاربیس‌ بی، میزبان سران کشورهای عضو گروه هفت بود و در این ضیافت، با جو بایدن دیدار و گفت‌وگو کرد.

از سوی دیگر، رایزنی‌های سایر مقام‌های کشورهای عضو گروه هفت در شهر کورنوال ادامه دارد.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، در توییتی، از دیدار با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی‌اش، خبر داد و گفت دو طرف در این دیدار، بر هماهنگ کردن رویکردها در مورد روسیه، مقابله با تغییرات اقلیمی و حمایت از حقوق بشر در سراسر جهان تاکید کردند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More