شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اوج‌گیری تظاهرات سراسری در لبنان در اعتراض به شرایط اقتصادی

معترضان لبنانی روز پنج‌شنبه در بیروت و سایر شهرهای این کشور در اعتراض به اوضاع وخیم اقتصادی و کاهش شدید ارزش پول تظاهرات کرده و با آتش زدن لاستیک و سطل‌های زباله جاده‌ها را بستند.

به گزارش رویترز این گسترده‌ترین تظاهرات در لبنان از زمان آغاز محدودیت‌های ناشی از کرونا بوده است.

چند ماه پیش هر دلار آمریکا، هزار و ۵۰۰ لیره بود اما روز پنج‌شنبه به هفت هزار لیره رسید. با کاهش ۷۰ درصدی ارزش لیره از ماه اکتبر تاکنون، لبنان شاهد بزرگترین بحران مالی خود از زمان جنگ‌ داخلی ۱۹۷۵-۱۹۹۰ بوده است.

از شهر شمالی طرابلس، که دومین شهر بزرگ لبنان است، تا صیدا در جنوب، مردم لبنان علیه سیاستمداران شعار می‌دادند و با آتش جاده‌های اصلی را بند می‌اوردند.

 در طرابلس، دومین شهر بزرگ لبنان، معترضان علیه سیاستمداران این کشور شعار دادند و ساختمان بانک مرکزی را به آتش کشیدند. رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که پس از به خشونت کشیده شدن اعتراضات، نیروهای امنیتی علیه تظاهرات‌کنندگان گاز اشک‌آور شلیک کردند.

نخست‌وزیر لبنان، که از متحدان حزب‌الله به شمار می‌آید، خواستار برگزاری جلسه اضطراری کابینه در روز جمعه شده است. طبق بیانیه‌ای که دفتر نخست‌وزیر منتشر کرده، در این نشست، وضعیت پولی کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بحران کنونی لبنان، که به گفته کارشناسان ریشه در چند دهه فساد و هدر رفتن منابع دارد، باعث افزایش قیمت مواد غذا و نرخ بیکاری شده است. این بحران همچنین باعث شده کسب‌وکارها بسیاری از کارکنان خود را تعدیل کنند.   

اعتراضات کنونی در حالی رخ می‌دهد که لبنان با هدف اجرای یک طرح اصلاح اقتصادی در حال مذاکره با صندوق بین‌المللی پول است. لبنان امیدوار است با اجرای این اصلاحات به چندین میلیارد دلار منابع مالی دسترسی پیدا کرده و اقتصاد خود را احیا کند.

پس از آنکه تظاهرات سراسری گسترده در ماه اکتبر دولت قبلی لبنان را مجبور به کناره‌گیری کرد، دولت دیاب با حمایت شبه نظامیان حزب‌الله و متحدانش به قدرت رسید.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More