شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اهدای «جایزه امنیت اسرائیل» به یک «تیم موساد» به خاطر نفوذ به آرشیو هسته‌ای ایران

یک تیم موساد که برای دستیابی و خروج «اسناد محرمانه» فعالیت هسته‌ای به یک آرشیو هسته‌ای ایران نفوذ کرد «جایزه امنیت اسرائیل» را دریافت خواهد کرد.

روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست روز  یکشنبه پنجم خرداد خبر داد کمیته‌ای زیر نظر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تصمیم گرفته است تا «جایزه امنیت اسرائیل» را به دلیل خطراتی که عملیات نفوذ به آرشیو هسته‌ای ایران و انتقال آن به اسرائیل برای یک تیم موساد به همراه داشت، به این تیم اهدا کند.

پیش از این، «جایزه امنیت اسرائیل» به توسعه‌دهنده سیستم ضد موشک «گنبد آهنین» اهدا شده بود.

این تیم از ماموران موساد که «جایزه امنیت اسرائیل» را دریافت می‌کند، همان تیمی است که به گفته نخست‌وزیر اسرائیل دی ماه سال ۱۳۹۶ با نفوذ به یک انبار در تهران «طی عملیاتی که ۶ ساعت و ۲۹ دقیقه طول کشید» بخشی از اسناد سری تحقیقات هسته‌ای جمهوری اسلامی را در اختیار گرفته و به اسرائیل منتقل کردند.

روزنامه نیویورک‌تایمز یکشنبه ۲۴ تیر۱۳۹۷ در گزارشی از عملیات این تیم موساد، نوشت: «ماموران اسرائیلی شب ۱۰ دی ۱۳۹۶همراه با مشعل‌هایی که تا ۳۶۰۰ درجه گرما تولید می‌کردند وارد محل شدند. به آنها گفته شده بود برای بازکردن ۳۲ گاوصندوق غول‌پیکر به چنان درجه دمایی نیاز دارند. آن‎ها ابتدا به سراغ گاوصندوق‌هایی رفتند که اسناد محرمانه طراحی‌ها را در خود داشتند و در پایان با ۵۰ هزار صفحه سند و ۱۸۳ سی‌دی از یادداشت‌ها، نقشه‌ها و ویدیوها از ایران خارج شدند.»

به نوشته این روزنامه، پیش از اجرای این عملیات ماموران مخفی موساد به مدت یک سال مکانی را که گاو صندوق‌های حاوی اطلاعات پروژه‌های هسته‌ای ایران قرار داشت، زیر نظر گرفته بودند و می‌دانستند ساعت ۷ صبح زمان تغییر ماموران پاسداری از آن است.

ماموران موساد دستور داده شده بود پیش از ساعت ۵ صبح مکان را ترک کنند تا فرصت کافی برای فرار داشته باشند، چرا که وقتی پاسداران محل می‌آمدند متوجه می‌شدند چیزی از «انبار محرمانه‌ترین اسناد هسته‌ای» برداشته شده است، اسنادی که اطلاعات سال‎ها فعالیت ایران روی برنامه بحث‌انگیز هسته‌ای را در خود جای داده بودند.

خبر این نفوذ و انتقال اسناد هسته‌ای ایران به اسرائیل، چهار ماه بعد اعلام شد؛ شامگاه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ نتانیاهو با حضور در وزارت دفاع این کشور طی یک کنفرانس رسانه‌ای از آنچه «اسناد و مدارک  پیشرفت محرمانه هسته‌ای ایران» نامید، رونمایی کرد.

نتانیاهو گفت که این اسناد نشان می دهد ایران بعد از برجام نیز جامعه جهانی را با «بی‌شرمی فریب داده» و برنامه اتمی خود را به برخی مراکز پنهانی خارج از سایت‌های هسته‌ای منتقل کرده است.

او تاکید کرد که اسرائیل از چند هفته پیش «بیش از نیم تن مدرک شامل ۵۵ هزار سند که روی ۱۸۳ سی‌دی ذخیره شده را در خصوص پروژه عماد، یک پروژه تحقیقات هسته‌ای مخفیانه ایران، در اختیار گرفته است.»

نتانیاهو گفت که اسراییل در این اسناد به اطلاعاتی دست پیدا کرد که نشان می‌دهد ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای تلاش می‌کرده و پس از امضای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ همه اسناد مربوط را در یک مرکز محرمانه در حومه تهران مخفی کرده بود.

پس از پایان این کنفراس رسانه‌ای، نتانیاهو در توییتی نوشت: «امشب ما یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اطلاعاتی اسرائیل را نشان دادیم» و«آرشیو مخفی برنامه هسته‌ای ایران را افشا کردیم. ما این اسناد را چند هفته پیش به دست آورده‌ایم که حاوی بیش از ۱۰۰ هزار سند محرمانه از ایران است».

در گزارش یکشنبه ۲۴ تیر۱۳۹۷ نیویورک‌تایمز تاکید شده انباری که تیم موساد در تهران به آن نفوذ کرد سال ۲۰۱۵ پس از توافق هسته‌ای در محلی بدون سابقه ارتباط با برنامه هسته‌ای به عنوان مرکز نگهداری اسناد ایجاد شد و برای جلوگیری از جلب توجه نگهبان ۲۴ ساعته نداشت.

علیرضا میریوسفی سخنگوی رسانه‌ای دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در زمان انتشار اخبار نفوذ تیم موساد به آرشیو اسناد هسته‌ای، با «بی‌معنی و خنده‌دار» خواندن آن، گفته بود:«این که ایران، چنین اطلاعات حساسی را در انبارهای دورافتاده در تهران رها کرده، به صورت خنده‌داری بی‌معنی است.»

محمدجعفر منتظر، دادستان کل ایران،اما تیر ماه ۱۳۹۷ با اشاره به «برخی اخبار منتشرشده مبنی دسترسی اسرائیل به اطلاعات هسته‌ای ایران»، به طور ضمنی این خبر را تائید کرد و گفت: «ما هر چه هشدار می‌دهيم که مراقب نفوذی‌ها باشيد که يک دسته آن‌ها می‌توانند تحت دوتابعيتی‌ها برنامه خود را اجرا کنند، می‌گويند دوتابعيتی نداريم. ما ليست می‌دهيم و می‌گوييم احتياط اين است که در مراکز مهم از دوتابعيتی‌ها استفاده نکنيم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More