شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انفجار در هنگام بازی فوتبال در سومالی ۵ نفر را کشت

 

پلیس سومالی اعلام کرد که انفجار یک بمب در  ورزشگاه شهرک ساحلی براوه این کشور، به کشته‌شدن ۵ نفر انجامیده است.  

به گزارش خبرگزاری رویترز، این نخستین‌بار است که یک انفجار، ورزشگاهی در جنوب سومالی را هدف قرار می‌دهد.

پلیس سومالی گفت که این انفجار هن‍گامی اتفاق افتاد که اهالی شهرک براوه، بعدازظهر روز پنج‌شنبه بیست‌وسوم فرورین ماه، در حال تماشای بازی فوتبال بودند.

نیروهای امنیتی این کشور، در اولین گزارش از این حادثه، گفته‌اند که انفجار بمب از طریق یک دست‍گاه کنترل از راه دور صورت گرفته است.

مهاد صور، نماینده ایالت جنوب غربی سومالی، به خبرگزاری رویترز گفت  که انفجار بمب، ۵ کشته و ۱۲ زخمی در پی داشت. او در این زمینه افزود که همه قربانیان حادثه، از تماشاگران بوده‌اند.

محمد آدان، یکی از افراد پلیس سومالی، «جنبش جوانان سومالی» (الشباب) وابسته‌به القاعده را مسؤول این انفجار دانست و گفت که این گروه، در این حادثه دست دارد. او شمار کشته‌ها را ۴تن و زخمی‌ها را ۱۲نفر ذکر کرده است.

آدن در گفت‌وگو با رویترز افزود که به گمان پلیس، هدف جنبش الشباب در این انفجار، مقاماتی بوده‌اند که در هنگام این بازی، حضور پیدا نکرده بودند.

شماری از تندروهای اسلامی در سومالی، بازی فوتبال را «بدعت و حرام» می‌دانند، اماهنوز هیچ گروهی مسؤولیت انفجار را به‌عهده نگرفته است.

گروه «جنبش الشباب» (حرکه الشباب الإسلامیه) که گمان می‌رود مسؤولیت این انفجار را برعهده داشته باشد، به چند اسم دیگر از جمله «حزب الشباب»، «حرکه الشباب المجاهدین»، «الشباب الجهادی» و «الشباب الاسلامی» نیز خوانده می‌شود. این گروه از اندیشه‌های اسلامی تندروی «القاعده» پیروی می‌کند و از سوی آمریکا و چند کشور دیگر، در فهرست گروه‌های «تروریستی» قرار گرفته است.

«جنبش الشباب» از سال ۲۰۱۴ در سومالی تاسیس شد و اکثر عناصر آن را افرادی از قبایل جنوبی سومالی تشکیل می‌دهند. این گروه، بارها نهادهای دولتی به ویژه سربازان ارتش سومالی را هدف قرار داده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More