شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انفجار در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد

 

یک موشک کاتیوشا در منطقه سبز بغداد، در نزدیکی سفارت آمریکا، منفجر شد.

خبرگزاری رویترز شامگاه یکشنبه، ۲۹ اردی‌بهشت، به نقل از منابع عراقی نوشت که در جریان این حمله موشکی کسی کشته نشده است.

ارتش عراق، در بیانیه‌ کوتاهی، حمله موشکی به منطقه سبز بغداد را تایید کرد و گفته است که اطلاعات تکمیلی بعدا در اختیار قرار می‌گیرد.

منطقه سبز بغداد، از مناطق بسیار حفاظت شده پایتخت عراق است. ساختمان‌های دولتی، پارلمان عراق و سفارت‌خانه‌زیادی، از جمله سفارت آمریکا، در این منطقه قرار دارند. به گفته شاهدان عینی، صدای انفجار در شهر کاملا شنیده شده است.

پلیس بغداد نیز اعلام کرده است که در جریان این حمله موشکی، سفارت آمریکا آسیبی ندیده است.

پلیس گفته است که در جست‌‌وجوی عوامل این حادثه و یافتن محل شلیک و موشک‌انداز هستند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی به نقل از منابع عراقی نوشته است که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که موشک از یک منطقه باز در جنوب پایتخت شلیک شده است.

موشک‌های کاتیوشا موشک‌های ساده‌ای هستند که به راحتی از روی کامیون‌های عادی یا خودرو غیرزرهی هم می‌توانند شلیک شوند.آمریکا پیش‌تر نسبت به افزایش تحرکات گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در عراق هشدار داده بود.  

انفجار در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد، تنها سه روز پس از آن صورت می‌گیرد که وزارت خارجه ایالات متحده از کارکنان بخش‌های غیرضروری سفارت خود در بغداد و همچنین کنسولگری این کشور در اربیل، خواست؛ بنا به ملاحظات امنیتی، خاک عراق را ترک کنند.

بیل اوربان، سخنگوی سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، نیز در بیانیه‌ای ضمن تایید خبر انفجار در خارج از سفارت آمریکا در بغداد؛ گفته است که به هیچ یک از نیروهای آمریکایی یا نیروهای ائتلاف خسارتی وارد نشده است. در این بیانیه سنتکام نیز اشاره شده است که نیروهای امنیتی عراق در حال بررسی این حادثه هستند.

با تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا در منطقه، برخی از کشورها سطح هشدارهای امنیتی خود را بالا برده‌اند. آلمان و هلند آموزش‌های نظامی خود در عراق را متوقف کرده‌اند. بحرین نیز از اتباع خود خواسته است هر چه زودتر از ایران و عراق خارج شوند.

ساعاتی پس از این حمله موشکی در منطقه سبز بغداد، دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، بدون اشاره به این حادثه، در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که اگر ایران به دنبال درگیری است؛ این به معنای پایان رسمی ایران است. او در پیام خود نوشت که دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکنید.

هنوز هیچ گروه یا سازمانی به طور رسمی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More