شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انفجار در دفتر خبرگزاری «آوا» دست‌کم۴۰ کشته برجای گذاشت

 

در پی وقوع سه انفجار که پیش از ظهر روز پنجشنبه ۷دی در دفتر خبرگزاری صدای افغان (آوا) در کابل رخ داد، دست‌کم ۴۰ تن کشته و  ۸۴تن زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز،  خبرگزاری صدای افغان (آوا) با انتشار خبری در وب‌سایت خود نوشته در یک حمله انتحاری، حمله کننده، خود را در دفتر این رسانه منفجر کرده است بعد از آن ، دو بمب دیگر منفجر شد؛ یکی دقایقی بعد از حمله، و دیگری، همزمان با انتقال مجروحان به بیمارستان.  حسن حسینی، مسؤول دفتر کابل خبرگزاری صدای افغان (آوا) می گوید که در زمان حمله، یک نشست علمی، پژوهشی در جریان بود که در آن، ده ها تن از دانشجویان و نخبگان فرهنگی و دانشگاهی کشور، حضور داشتند که احتمال می‌رود تعداد زیادی از  قربانیان این رویداد را شرکت کنندگان در آن نشست، باشند.

خبرگزاری آوا، تصاویری را از رویداد منتشر کرده که تخریب دفتر و اجساد و پیکرهای قربانیان را نشان می‌دهد.

خبرگزاری صدای افغان، آوا، یک آژانس خبری خصوصی است که به ایران نزدیک است. در این ساختمان دفتر نهاد فرهنگی و اجتماعی «تبیان» نیز قرار دارد. مرکز فرهنگی تبیان، در تهران و مشهد ایران هم دفتر دارد که گفته می‌شود که این مرکز روابط نزیکی با مراکز فرهنگی و مذهبی در ایران دارد.
گروه موسوم به دولت اسلامی «داعش» از طریق پایگاه خبری وابسته به خود «اعماق»، مسئولیت این حمله‌ها را به عهده گرفته است. پیش از این، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان دست داشتن این گروه در این بمب‌گذاری‌ها را رد کرده بود.

ریاست جمهوری و ریاست اجرایی افغانستان با انتشار بیانیه‌هایی این حمله را محکوم کردند. اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، این حمله را  جنایتی ضدبشری خواند و گفت تا نابودی کامل گروه‌های تروریستی  با آنها مبارزه می کند.

سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان نیز، در واکنش به این حملات، در بیانیه‌ای آن‌را «جنایت غیرقابل بخشش علیه بشریت» خواند و وعده داد که دولتش «گروه‌های تروریستی» را نابود خواهد کرد.

وزارت امور خارجه ایران نیز به این خبر واکنش نشان داد. بهرام قاسمی، سخنگوی این وزارت‌خانه، ضمن محکوم کردن این بمب‌گذاری، گفت: «حمله به مراکز فرهنگی، اطلاع رسانی و اندیشه ورزان دارای فکر و قلم که روشنگر و رسواکننده تفکرات افراطی و خشونت طلبی بودند، نشان دهنده عمق کینه و نفرت آمران و عاملان تروریسم از آزادی بیان، آگاهی، شناخت، تفکر و وحدت مردم افغانستان است».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More