شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انفجار بیروت؛ همدردی و همبستگی جهانی با لبنان، ارسال کمک‌های پزشکی

در پی انفجار شدید در بندر بیروت که به کشته شدن حدود ۷۸ نفر و زخمی شدن بیش از چهار هزار نفر انجامید، موج واکنش‌های جهانی در همدردی با مردم لبنان ادامه دارد.

 امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، در صفحه توییتر خود با ابزار «همبستگی برادرانه» با مردم لبنان نوشت: «فرانسه در کنار لبنان ایستاده است. همیشه. کمک‌ها و منابع فرانسه در حال انتقال به آنجاست.»

مکرون از اعزام گروه امداد و چندین تن تجهیزات پزشکی به لبنان خبر داد و گفت پزشکان فرانسوی هر چه سریع‌تر برای کمک به بیمارستان‌ها به لبنان می‌روند.

کاخ سفید نیز با ابراز همدردی با مردم لبنان اعلام کرد که آمریکا وقایع بیروت را از نزدیک دنبال می‌کنید.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، در کنفرانس مطبوعاتی خود در کاخ سفید با اشاره به انفجار شدید بندر بیروت، به مردم لبنان تسلیت گفت و این حادثه را «حمله‌ای ترسناک» خواند. او گفت که آمریکا آماده کمک به لبنان است.

ترامپ گفت: «در مورد انفجار [بیروت] با تعدادی از فرماندهان جلسه داشتم و به نظر می رسید که فکر می کنند این یک حمله بوده است. به نظر نمی رسد این انفجار یک حادثه کارخانه‌ای باشد. آنها (فرماندهان) فکر می کنند این حادثه یک حمله بوده و نوعی بمب در آن استفاده شده است.»

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، انفجار شدید در بیروت را «شوکه کننده» خواند و با آسیب‌دیدگان این حادثه ابراز همدردی کرد. جانسون آمادگی بریتانیا را برای کمک به لبنان اعلام کرد.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز از طرف این اتحادیه با مردم لبنان ابراز همبستگی کرد و آمادگی این کشورها را برای ارسال کمک به لبنان اعلام کرد.

اسرائیل که در ماه‌های اخیر با حزب‌الله لبنان در سوریه درگیری‌های فراوانی داشته، اعلام کرد که دخالتی در انفجار امروز بیروت نداشته است.

ارتش اسرائیل در صفحه توییتر  خود با انتشار عکسی از دو پرچم لبنان و اسرائیل در کنار هم نوشت این کشور پیشنهاد داده از طریق مراجع امنیتی و بین‌المللی کمک‌های درمانی و انسان‌دوستانه خود را به لبنان برساند. حساب ارتش اسرائیل نوشت: «زمان آن است که فراتر از مناقشات برویم.»

در خاورمیانه، برج خلیفه دبی که بلندترین ساختمان جهان است به رنگ پرچم لبنان نورپردازی شد.

شیخ محمد بن زاید، ولیعهد امارات، نیز با انتشار توییتی به آسیب دیدگان این حادثه تسلیت گفت و برای آنها دعا کرد.

وزارت خارجه عربستان نیز اعلام کرد که «با نگرانی فراوان» پیامدهای انفجار بیروت را دنبال می‌کند و بر عزم ریاض بر حمایت و محافظت از مردم لبنان تاکید کرد.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، نیز با ارسال پیام تسلیتی به همتای لبنانی خود میشل عون آمادگی مسکو را برای حمایت از لبنان اعلام کرد.

امیران کویت و بحرین نیز ضمن ابراز تاسف شدید در مورد این حادثه، دستور ارسال کمک به لبنان را صادر کردند.

در ایران، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در نسخه عربی پیام توئیتری خود نوشت: «قلب‌های ما در این فاجعه بزرگ با ملت لبنان است.»

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق نیز با ابراز همدردی با مردم و دولت لبنان از آمادگی بغداد برای کمک به این کشور ابراز کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More