شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انستیتو دریایی آمریکا از اقدام سپاه پاسداران در ساخت دست‌کم سه شناور جنگی جدید خبر داد

انستیتو دریایی آمریکا به استناد تصاویر ماهواره‌ای گزارش داد که نیروی دریایی سپاه پاسداران در حال ساخت نسل جدیدی از شناورهای جنگی دو بدنه است که در مقایسه با کشتی‌های جنگی کنونی سپاه پاسداران، بزرگ‌تر و مدرن‌تر است و قابلیت‌های بیشتری دارد.

طبق گزارش انستیتو دریایی آمریکا، سپاه پاسداران در حال ساخت دست‌کم سه ناوچه از نوع جدید است که یکی از آنها در «سایت کشتی‌سازی محلاتی» بوشهر، دیگری در یک کارگاه قایق‌سازی کوچک در نزدیک بندرعباس و سومی در کارگاهی در منطقه شیب‌دراز قشم درحال ساخت است.

این گزارش افزود این شناور به یاد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، شناور سلیمانی نامگذاری شده و طراحی آن به صورتی‌ است که کار شناسایی را برای رادار سخت می‌کند.

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه در خرداد ماه ۱۳۹۹ گفته بود طول شناور سلیمانی ۶۵ متر است و قابلیت حمل بالگرد دارد.  

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت انواع مختلفی از سلاح‌ها و تجهیزات مدرن ساخت داخل، از جمله موشک‌های سطحی و هوایی، برای نصب بر روی این شناور در نظر گرفته شده است.

گزارش انستیتو دریایی آمریکا اقدام سپاه پاسداران در ساخت شناور سلیمانی را نشانه تغییری احتمالی در دکترین سپاه دانست و گفت: «نیروی دریایی سپاه پاسداران تا کنون بر راهکارهای مبتنی بر فناوری‌های ساده‌تر و جنگ‌های غیرمتقارن متکی بوده و شناور جدید امکانات تاکتیکی جدیدی را اختیار این نیرو قرار می‌دهد.»

بر اساس این گزارش، اگرچه سپاه پاسداران تعدادی قایق موشک‌انداز دارد، اما بیشتر آنها کوچک بوده و تنها قادر به پرتاب موشک‌های سبک هستند.

گزارش انستیتو دریایی آمریکا به اقدام جدید دیگر سپاه پاسداران در آزمایش یک زیردریایی بزرگ بی‌سرنشین نیز اشاره کرد و گفت: «یک دلیل احتمالی برای ساخت انواع پلتفرم‌های متعارف است که تاکتیک‌های غیرمتعارفی که در درگیری‌های نیابتی اخیر استفاده می‌شدند، کم اثر بوده‌اند.»

در این گزارش آمده است که «اگرچه ایران به شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایتش، قایق‌های انفجاری بی‌سرنشین و مین‌های دریایی ارائه کرده که در برخی موارد، از جمله در حمله به کشتی‌های جنگی، موثر بوده است اما این امکانات نتوانسته مسیر جنگ یمن را تغییر دهد.» 

انستیتو دریایی آمریکا تاکید کرد که ممکن است نتایج موجود در جنگ یمن، سپاه پاسداران را بر آن داشته که به سمت تهیه امکانات بیشتر حرکت کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More