شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتقال خدمه نفتکش فرانت التیر از «جاسک» به «بندرعباس»

فرماندار جاسک خبر داد که «۲۳ خدمه نفتکش حادثه دیده در دریای عمان که از صبح پنج شنبه در بندرجاسک نگهداری می شدند، ظهر جمعه به بندرعباس منتقل شدند» و پس از آن «برای بازگشت به کشورهای خود» به تهران منتقل خواهند شد.

شبکه خبری فاکس‌نیوز آمریکا روز جمعه به‌نقل از مقامات آمریکا ادعا کرده بود که خدمه یکی از نفتکش‌هایی که در دریای عمان مورد حمله قرار گرفت، پس از عملیات نجات، حالا در ایران محبوس شده‌اند.

محمد رادمهر، فرماندار جاسک گفت: «خدمه این نفتکش با حضور نماینده شرکت صاحب نفتکش، ظهر جمعه با یک دستگاه اتوبوس از بندر جاسک به بندرعباس منتقل شدند و از بندرعباس نیز با هواپیما به تهران می‌روند.»

به گفته فرماندار جاسک «۱۱ خدمه این نفتکش اهل روسیه، ۱۱ تن اهل فیلیپین و یک نفر اهل گرجستان» است.

رادمهر گفت که خدمه یکی از نفکش‌های حادثه دیده در دریای عمان روز پنج شنبه «با کمک گروه امداد و نجات دریایی بندر جاسک نجات یافتند چون شناور این افراد که با پرچم کشور جزایر مارشال حرکت می‌کرد در دریای عمان دچار آتش سوزی شده بود.»

فرماندار جاسک  درباره مقصد بعدی ۲۳ خدمه نفتکش که ایران آنها را در اختیار دارد، گفت آنها بعد از انتقال به بندرعباس به تهران منتقل خواهند شد و سپس «این افراد از تهران به کشور‌های خود می‌روند.»

این درحالی است که الله مراد عفیفی پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، شامگاه شنبه درباره زمان و چگونگی بازگشت «۲۳ خدمه نفتکش  فرانت التیر»، گفته بود: «ارزیابی‌ها و هماهنگی لازم برای بازگشت دریانوردان نجات یافته به شناور، توسط اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در حال انجام است.»

ایران صبح پنج شنبه و در ساعات اولیه پس از اینکه دو نفتکش در دریای عمان مورد حمله قرار گرفت اعلام کرده بود «۴۴ خدمه» نفتکش‎های حادثه دیده دریای عمان را نجات داده و در اختیار دارد.

عصر پنج شنبه اما فرماندهی مرکزی آمریکا،سنتکام، از تخلیه ۲۱ خدمه «کوکوکا کوریجیس» از سوی ناو «یو اس اس بین بریج» خبر داد و با اشاره به اینکه «نیروی دریایی آمریکا مستقر در منطقه» صبح پنج شنبه «دو پیام تلفنی کمک در ساعت‌های ۶:۱۲ دقیقه و ۷ صبح به وقت محلی از دو نفتکش  فرانت التیر و کوکوکا کوریجیس دریافت کرد که در حال حرکت در خلیج عمان بودند» و بلافاصله «ناو جنگی یو اس اس بین بریج، به نفتکش کوکوکا کوریجیس کمک‌های فوری داد و ۲۱ خدمه که این کشتی را ترک کردند اکنون از سوی ناوگان دریایی آمریکا در منطقه خدمات دریافت می کنند.»

همزمان الله مراد عفیفی پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، نیز اعلام کرد که فقط «۲۳ تن از خدمه نفتکش  فرانت التیر» در بندر جاسک نگهداری می‎شوند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان شامگاه پنج شنبه با اعلام اینکه «آتش در این نفتکش‌ها به طور کامل خاموش شده و شرایط تحت کنترل برای ایمن سازی است»، گفته بود: «۲۳ نفر خدمه نفتکش  فرانت التیر که با پرچم جزایر مارشال از مبدا الرویس قطر به سمت تایوان حرکت می‌کرد، توسط شناور ایرانی ناجی ۱۰ از یک کشتی عبوری در آب‌های دریای عمان تحویل گرفته شد و نجات یافتگان با همراهی تیم کارشناسان اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به مکانی مناسب در بندر جاسک انتقال یافتند.» او به مکان نگهداری خدمه نفتکش‎  فرانت التیر اشاره نکرد و تنها از آن به عنوان «مکان مناسب» یاد کرد.

شبکه‎های مختلف صداوسیمای جمهوری اسلامی  از شامگاه پنج شنبه تا عصر جمعه اقدام به پخش تصاویری از خدمه نفتکش‎های حادئه دیده در دریای عمان کردند.

در این تصاویر چند تن از خدمه نفتکش‌های که صبح پنجشنبه در دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند خود را اهل روسیه و فیلیپین معرفی کرده و گفتند که غذا و آب دریافت کردند و پذیرایی از آنها خوب بوده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More