شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتقاد نمایندگان مجلس آمریکا از صحبت‌های ترامپ در دیدار با پوتین

 

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل صحبت‌هایش در کنفرانس خبری مشترک با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در پایان نشست هلسینکی، آماج انتقادهای شدید نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات قرار گرفته است.

ترامپ در این کنفرانس مطبوعاتی که روز دوشنبه ۲۵ تیرماه انجام شد، بارها از پوتین در برابر ادعاهای دخالت مسکو در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا دفاع کرد و در مورد نتایج تحقیقات دستگاه‌های اطلاعاتی کشورش در این رابطه ابراز شک کرد.

جان مک‌کین یکی از سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه که تاکنون بارها از ترامپ انتقاد کرده است، صحبت‌های رئیس‌جمهور آمریکا را «شرم‌آور» خواند و گفت او «نه تنها از ایستادگی در برابر پوتین ناتوان بود، بلکه تمایلی هم به این کار نداشت.»

پال رایان رییس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای با نقض صحبت‌های ترامپ گفت: «شکی نیست روسیه در انتخابات ما دخالت کرده و به تلاش‌هایش برای تضعیف دموکراسی در اینجا و نقاط دیگر دنیا ادامه می‌دهد.» او در ادامه بیانیه‌اش تاکید کرده «رئیس جمهور آمریکا باید متوجه باشد روسیه متحد ما نیست.»

سناتور چاک شومر رهبر اقلیت سنای آمریکا از حزب دموکرات نیز ازبی‌میلی ترامپ به حمایت از یافته‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا انتقاد کرد و حرف‌های او در نشست مطبوعاتی را «بی‌فکرانه، خطرناک وضعیف» خواند.

مارک وارنر سناتور دموکرات و نائب‌رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا در توییتی جانبداری ترامپ از پوتین در برابر مقام‌های اطلاعاتی ایالات‌ متحده آمریکا و سرزنش کشورش برای حمله روسیه به دموکراسی در آمریکا را محکوم کرد و آن را یک «رسوایی تمام‌عیار» خواند.  

پوتین در نشست خبری مشترک با ترامپ بار دیگر اتهام دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را رد اما برای نخستین بار اذعان کرد تمایل داشته ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ برنده شود.

او در ادامه گفت در صورتی که واشنگتن به اطلاعات خاصی در این باره دسترسی دارد و ارائه‌شان دهد، روسیه آمادگی بررسی آنها را در کنار آمریکا دارد.

دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که روسیه تلاش‌هایی را برای تغییر موازنه انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا به ضرر هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها انجام داده است و برای این کار با اجازه دولت انجام حملات سایبری و پخش اخبار  دروغ در رسانه‌های اجتماعی را به عهده داشته است.

 

واکنش‌ها به دیدار و نشست خبری دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در گفت‌وگو با نگار مرتضوی
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More