شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتقاد آمریکا از دیدار مقام‌های ایران و دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین

 

مقام‌های وزارت خارجه آمریکا از دیدار زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین و هیات همراه او با مقام‌های عالی‌رتبه ایرانی در این کشور انتقاد کردند.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به «واشنگتن فری بیکن» گفت: «دیدار هیات فلسطینی با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نشانه «خوبی» برای منطقه نیست.»

به گفته او در ملاقات یک دولت «حامی تروریسم» و یک «گروه تروریستی»، احتمال این هست که موضوع گفت‌وگو حول محور تضعیف تلا‌ش‌های صلح و ایجاد بی‌ثباتی بیشتر در منطقه باشد.

دو روز پیش دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین همراه با هیاتی به ایران سفر کرد و از جمله با رهبر ایران دیدار کرد. آیت‌الله علی خامنه‌ای در این دیدار گفته بود تشکیل یک حکومت فلسطینی در تل‌آویو «محقق خواهد شد».

رهبر ایران همچنین در این دیدار افزود «پیروزی اصلی» این بوده است که اسرائیل «به‌ وسیله مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت به زانو درآمد».

جنبش جهاد اسلامی فلسطین، یک سازمان سیاسی و نظامی است که با اسرائیل مبارزه می‌کند و هدف آن نیز برپایی کشور مستقل فلسطین با حکومت اسلامی است. زیاد نخاله از سپتامبر گذشته به دبیرکلی این جنبش انتخاب شده است.



آمریکا می‌گوید ملاقات میان مقام‌های ایرانی و فلسطینی ناقض تحریم‌های آمریکا است و کنگره این کشور می‌تواند تهران را تنبیه کرده و فشارها بر اقتصاد ایران را تشدید کند.

لایحه‌ای که در حال حاضر در کنگره آمریکا بررسی می‌شود، از سوی تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه تگزاس ارائه شده و به طور مستقیم موضوع‌های مربوط به پولشویی و حمایت مالی از تروریسم در ایران را هدف قرار می‌دهد.

یک دستیار ارشد در کنگره آمریکا نیز گفته ایران می‌کوشد از هر راهی به اسرائیل ضربه بزند و به گفته این مقام، تنها راه این است که وزارت خزانه‌داری آمریکا وارد عمل شده و راه‌های ایران برای تامین مالی تروریسم را ببندد.



به گفته مقام‌های آمریکایی، ایران سابقه میزبانی رهبران جهادی را دارد و دو طرف بارها در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما نیز دیدار کرده‌اند، اما اوباما از اعمال تحریم‌های بیشتر بر ایران به خاطر حمایتش از رهبران جهادی خودداری کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More