شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

امتناع آلمان از تروریست خواندن حزب‌الله لبنان

 

یک مقام ارشد دولت آلمان می‌گوید کشورش با دولت بریتانیا در تروریست خواندن گروه شبه نظامی حزب‌الله لبنان هم‌عقیده نیست.

نیلز آنین، وزیر مشاور امور خارجه، روز جمعه به هفته‌نامه آلمانی اشپیگل گفت حزب‌الله از تشکل‌های موثر در جامعه لبنان بوده و اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۳ میلادی صرفا شاخه نظامی این گروه شیعی را به فهرست گروه‌های ممنوعه اضافه کرده است.

دولت بریتانیا در ماه فوریه اعلام کرد شاخه سیاسی حزب‌الله را نیز همچون شاخه نظامی این تشکل به سبب بی‌ثبات کردن منطقه خاورمیانه ممنوع می‌کند.

آنین که پس از بازگشت از سفر رسمی به لبنان با هفته‌نامه اشپیگل سخن می‌گفت، تاکید کرد آلمان به ثبات در لبنان علاقه‌مند است و تصمیم بریتانیا تاثیر مستقیمی بر موضع آلمان یا اتحادیه اروپا نخواهد داشت.

او همچنین گفت سیاست آلمان مبتنی بر یافتن راه‌حل‌های سیاسی حتی در سخت‌ترین شرایط است.

تشکل حزب‌الله در سال‌های اخیر نفوذ خود را در داخل لبنان و همچنین در کل منطقه خاورمیانه گسترش داده است. در حال حاضر سه وزارتخانه در دولت سعد حریری تحت اختیار حزب‌الله است.     

حزب‌الله لبنان در سال ۱۹۸۲ میلادی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تاسیس شد. نیروهای حزب‌الله یکی از متحدان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در جنگ داخلی این کشور هستند.  

عربستان، آمریکا و اسرائیل از دولت‌های متحد خود خواسته‌اند هر دو شاخه سیاسی و نظامی حزب‌الله را به فهرست گروه‌های تروریستی اضافه کنند.

دولت آمریکا، کانادا، هلند، اسرائیل و اتحادیه عرب بدون تمایز بین شاخه سیاسی و نظامی حزب‌الله کل تشکل را تروریست می‌دانند.

همچنین روز جمعه، سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، در سخنانی گفت بعضی کشورهای دیگر نیز ممکن است در آینده تشکل تحت رهبریش را ممنوع کنند.

او تاکید کرد اعمال ممنوعیت علیه حزب‌الله تاثیری در وضعیت این گروه نداشته چرا که این تشکل همچنان حامیان خود را دارد.

حزب‌الله از حمایت سیاسی و نظامی ایران برخوردار است. جمهوری اسلامی حزب‌الله لبنان را تحت عنوان «گروه مقاومت» علیه اسرائیل معرفی می‌کند.

خودداری آلمان از تروریست خواندن حزب‌الله به تنش‌های جاری بین آلمان و عربستان مربوط به جنگ در یمن دامن خواهد زد.

فرانسه، بریتانیا و شرکت‌های اسلحه‌سازی در اروپا از آلمان خواسته‌اند به ممنوعیت ارسال سلاح به عربستان پایان دهد. آلمان در پی قتل جمال قاشقی، روزنامه‌نگار دگراندیش عربستانی، جلوی فروش میلیاردها دلار سلاح به عربستان را گرفت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More