شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

الکسی ناوالنی: نترسیده‌ام، برای رهبری مخالفان به روسیه باز می‌گردم

 

الکسی ناوالنی،‌ منتقد سرشناس دولت روسیه که در پی مسمومیت برای درمان در آلمان به سر می‌برد،‌ ضمن متهم کردن ولادیمیر پوتین در مسمومیتش گفت نترسیده و قصد ندارد در تبعید رهبر مخالفان باشد.

ناوالنی در نخستین گفت‌وگو پس از مرخصی از بیمارستان که روز پنجشنبه ۱۰ مهرماه منتشر شد ضمن متهم کردن پوتین به دست داشتن در مسمومیتش گفت:‌ «من هیچ روایت دیگری درباره اینکه چگونه این جنایت انجام شده ندارم.»

او تصمیم خود برای ادامه فعالیت را دوباره در این گفت‌وگو با مجله اشپیگل تکرار کرد و گفت قصد دارد به روسیه باز گردد. ناوالنی افزود: «برنگشتن‌ام را به پوتین هدیه نمی‌دهم. نمی‌خواهم در تبعید رهبر مخالفان باشم.»

کرملین اعلام کرده ناوالنی می‌تواند همچون هر شهروند دیگری به کشورش باز گردد؛ با این حال به گفته سخنگوی ناوالنی، دادگاهی در این کشور حساب‌های بانکی و آپارتمان او را مسدود و توقیف کرده است. 

ناوالنی در بخش دیگری از گفت‌وگویش بر عدم هراس تاکید کرد و گفت: «اکنون وظیفه‌ام این است فردی بمانم که نترسیده و من نترسیده‌ام.» 

پیش از این نیز شماری از نزدیکان ناوالنی از جمله مدیر بنیاد ضد فساد در روسیه، که او از موسسانش به شمار می‌رود، گفته بود تنها پوتین «شخصا» می‌توانسته دستور مسمومیت مشکوک منتقد مشهور خود را صادر کند.

آمریکا و برخی مقام‌های کشورهای اروپایی از جمله آلمان نیز از دولت روسیه خواسته بودند ضمن شفاف‌سازی در این زمینه تحقیقات مستقلی انجام دهد.

ناوالنی پس از مسمومیت،‌ ۳۲ روز در بیمارستان بستری شد که ۲۴ روز از آن در بخش مراقبت‌های ویژه تحت نگهداری بود.

این فعال سیاسی ۴۴ ساله منتقد شماره یک پوتین در روسیه به شمار می‌رود که حین سفر هوایی به سوی مسکو به طرز مشکوکی مسموم شد.

پس از گزارش آلمان، دو کشور فرانسه و سوئد نیز با بررسی نتیجه معاینات پزشکی تایید کردند که او با عامل «نوویچوک» مسموم شده است.

گازهای عصبی و گروه مواد شیمیایی موسوم به «نوویچوک» موادی‌ از کولین‌استراز به شمار می‌روند که در سال ۲۰۱۸ میلادی هم از آن برای مسموم کردن سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسی در بریتانیا، استفاده شده بود.

ناوالنی درباره تاثیر این مسمومیت و حس آن در گفت‌وگویش اشاره کرد: «هیچ دردی حس نمی‌کنی، اما می‌دانی که داری می‌میری.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More