شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

المانیتور: پوتین و خامنه‌ای به یک اندازه به هم محتاجند

 

خبرگزاری المانیتور روز خود دوشنبه 15 آبان ماه در گزارشی می‌نویسد پوتین و خامنه‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که به یک اندازه به‌هم دیگر محتاج هستند.

در این گزارش آمده است:«ولادیمیر پوتین با توجه به افزایش فشارهای دیپلماتیک غرب و تحریم‌های مربوط به آن با دقت و برنامه‌ریزی تصمیم داشته است پدافند آنها را با نفوذ هرچه بیشتر در اقتصاد کشورهای خاورمیانه جبران کند و در این میان ایران به ویژه هدف اصلی مسکو بوده است.

بی‌جهت نبود که دیدار هفته گذشته پوتین با آیت الله علی خامنه‌ای به‌نظر می‌رسید که یک هم فکری مشترک دو طرف را درمورد تحولات منطقه خاورمیانه به‌نمایش بگذارد و در پس آن به روابط اقتصادی گسترده‌تری میان طرفین درحوزه انرژی منجر شود.

پوتین در تهران دیپلماسی کسب قراردادهای انرژی بیشتر خود در منطقه را پس از امضای قراردادهای مشابهی با عراق به‌پیش برد. اکنون ایران و روسیه یک قرارداد 30 میلیارد دلاری جدید برای توسعه میادین نفتی و گازی ایران امضاء کرده‌اند و کمپانی‌های روس‌نفت (Rosneft) و گازپروم (Gazprom) اکنون خود را پیشاپیش تمام کمپانی‌های غربی که قصد ورود به بازارهای ایران را داشته‌اند قرار داده‌اند.

در جنبه‌ی همکاری‌های نظامی، باتوجه به نزدیک شدن پایان جنگ بر علیه داعش، منافع درازمدت ایران و روسیه در سوریه مسیر جدایی هرچه بیشتر را به‌خود می‌گیرد.

با این حال بسیاری از رهبران ایران انتظار این را دارند که آمریکا اکنون برنامه مشخص کوتاه کردن دست توسعه حکومت تهران در منطقه را دارد.

از این نظر تعهد ایران به حزب‌الله برای مقابله با این استراتژی آمریکا بیشتر هم شده است. این استراتژی بر جلوگیری از حضور نیروهای ایرانی در خاک سوریه تمرکز دارد و می‌تواند به ارتباطات مستقیم میان آمریکا و دولت سوریه نیز منتهی شود.»

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More