شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

المانیتور: تجدید روابط عربستان با ایران سرابی بیش نیست

 

وبسایت خبری- تحلیلی المانیتور امروز چهارشنبه 22 شهریور ماه در سرمقاله‌ای می‌نویسد موضوع تجدید روابط میان عربستان سعودی با ایران در شرایط حاضر سرابی بیش نیست.

در این سرمقاله آمده است:«منابع دیپلماتیک عربی به المانیتور می‌گویند تلاش برای میانجیگری بین ایران و عربستان سعودی برای تجدید روابط به احتمال زیاد شکست خورده است.

این منابع می‌افزایند که انجام چنین امری باتوجه به رفتار متکبرانه حکومت تهران و سیاست‌های منطقه‌ای آن که همه همسایگانش را مورد تهدید قرار می‌دهد، غیرممکن به نظر می‌رسد. دخالت‌های ایران در کشورهای عربی جز بی‌ثباتی و آشوب نیافریده است.»

به گفته المانیتور، تحلیل این منابع عربی به همه شایعات اخیر در مورد احتمال آب شدن یخ‌های روابط میان تهران و ریاض پایان می‌دهد.

المانیتور می‌افزاید: «این شایعات پس از آن قوت گرفت که امسال آیت‌الله خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران به‌طور چشمگیری در پیام خود به حجاج ایرانی هیچ حمله یا انتقاد معمول خود را متوجه رهبران عربستان سعودی نکرد. حضور بیش از 85هزار حجاج ایرانی در مکه و مدینه و بازگشت آرام و مرتب آنها به کشورشان بی‌آنکه هیچ‌گونه تظاهرات سیاسی را بر پا کنند مشخص کرده بود که ایران قصد دارد از هرگونه تنش آفرینی جدید با عربستان سعودی خودداری کند.

قاسم العرجی وزیر کشور عراق روز 13 آگوست به خبرنگاران در تهران گفته بود که مقامات سعودی از وی خواسته‌اند تا برای میانجیگری با تهران تلاش کند.

با توجه به اینکه پس از سقوط صدام در سال 2003 ایران نقش عمده‌ای در شکل دادن به نیروهای سیاسی عراق داشته است، نیروهای سنّی این کشور چندان دلبستگی ویژه‌ای به دخالت‌های ایران در عراق ندارند و الزاماً میانجیگری عراق نمی‌تواند فاکتور مهمی در تجدید رابطه میان عربستان و ایران باشد. بویژه آنکه هم‌اینک حتی شیعیان عراق نیز در راستای نزدیکی به عربستان سعودی و مخالفت با سیاست‌های منطقه‌ای ایران گام برمی‌دارند.»

 

 تجدید روابط عربستان با ایران

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More