شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

العبادی: اربیل باید گذرگاه‌ها و فرودگاه‌ها را تحویل دهد

 

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگوی تلفنی با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، تأکید کرده است که مقامات اربیل، باید گذرگاه‌ها و فرودگاه‌های بین‌المللی را در اختیار دولت مرکزی قرار دهند.

در پی برگزاری همه‌پرسی جنجال‌برانگیز استقلال در اقلیم کردستان، دولت و پارلمان عراق، خواستار کنترل فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه و گذرگاه‌های بین‌المللی میان کردستان و دو کشور ترکیه و ایران شدند.

تلویزیون سومریه‌نیوز، روز جمعه پنجم آبان‌ماه گزارش داد که عبادی با اشاره به آغاز عملیات آزادسازی شهرک القائم، گفته که اولویت دولتش، هنوز نبرد با داعش برای شکست این گروه تروریستی است.  

نخست‌وزیر عراق، با تأکید بر این‌که استقرار نیروهای کشورش در مناطق مورد مناقشه قانونی است، گفته که دولت مرکزی به‌دنبال اجرای قانون در همه مناطق عراق است.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیر عراق آمده است که محور گفت‌وگوی تلفنی عبادی و تیلرسون، آغاز عملیات آزادسازی شهرک القائم، استقرار نیروهای فدرال عراق در کرکوک و اوضاع سیاسی و امنیتی این کشور بوده است.

تیلرسون گفته که آمریکا از یکپارچگی عراق حمایت می‌کند. او با تأکید بر اهمیت همکاری اقلیم کردستان با دولت مرکزی، خواستار گفت‌وگوی بغداد و اربیل، براساس قانون‌اساسی عراق شد.

حیدر العبادی روز گذشته در واکنش به طرح اربیل برای تعلیق همه‌پرسی کردستان عراق، تأکید کرد که بغداد چیزی جز لغو کامل همه‌پرسی را نمی‌پذیرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More