شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

الجبیر خطاب به ایران: دیگر بس است، انقلاب تمام شده است

 

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی، در سخنرانی خود در پارلمان اروپا در بروکسل به شدت به سیاست‌های ایران در منطقه حمله کرد و این کشور را به «دخالت فرقه‌گرایانه» در منطقه متهم کرد.

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، الجبیر روز پنج‌شنبه سوم اسفندماه، در پارلمان اروپا گفت: «باید با یکدیگر همکاری کنیم تا ایران را به عدم دخالت در کشورهای منطقه پایبند کنیم؛ به ایران می‌گوییم دیگر بس است، انقلاب تمام شده است».

الجبیر درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: «توافق هسته‌ای فعلی برای تغییر رفتار تهران کافی نیست و اجازه دادن به ایران برای غنی سازی اورانیوم، این کشور را در ساختن سلاح هسته‌ای کمک خواهد کرد».

الجبیر در ادامه اظهاراتش، ایران را به «حمایت از القاعده» و «پناه دادن» به رهبران این گروه متهم کرد. او همچنین با تأکید بر لزوم مقابله با ایران گفت که این کشور از گروه «تروریستی» حزب‌الله لبنان حمایت می‌کند.

تنش میان عربستان سعودی و ایران، در پی اختلاف مواضع این دو کشور درباره بحران‌های منطقه از جمله یمن و سوریه، و نیز به دنبال حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد، افزایش یافته است.   

الجبیر درباه بحران سوریه گفت: «به دنبال راه حل سیاسی در سوریه هستیم؛ این تنها راه حل است». او در این زمینه افزود که کشورش از روسیه خواسته که بشار اسد را برای قبول گفت‌وگو با مخالفان تحت فشار قرار دهد.  

الجبیر پیرامون یمن گفت: «حوثی‌های تحت حمایت ایران، همه چیز را در یمن از بین بردند و یمن را با قحطی مواجه کردند و در همه جای این کشور مین کاشتند».

ایران حمایت نظامی از حوثی‌ها را رد می‌کند، اما مقامات سپاه پاسداران می‌گویند که آنها حضور مستشاری در یمن دارند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More