شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

الجبیر: امیدواریم وارد رویارویی مستقیم با ایران نشویم

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، گفت که موشک پرتاب‌شده از یمن به ریاض، «ساخت ایران» بوده است. او ابراز امیدواری کرد که کشورش وارد رویارویی مستقیم با ایران نشود.  
به گزارش خبرگزاری آناتولی، الجبیر در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی»، گفت که کشورش خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه ایران، به‌دلیل «حمایت تهران از تروریسم» است. 
صفحه توئیتر وزارت امور خارجه عربستان، بخش‌هایی از گفت‌وگوی الجبیر با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» را امروز جمعه نوزدهم آبان‌ماه منتشر کرده است. 

الجبیر درباره موشک پرتاب‌شده حوثی‌ها به‌سمت فرودگاه ملک خالد ریاض، گفت: "ساخت ایران بود؛ مشابه موشکی که در ۳۱ تیرماه (۲۲ ژوئیه) گذشته به سمت شهر ینبع عربستان پرتاب شد".
او در این زمینه افزود: "موشک به یمن قاچاق شده و با هماهنگی کارشناسانی از سپاه پاسداران ایران و حزب‌الله لبنان، به‌سمت کشور پادشاهی عربستان پرتاب شده است". 
الجبیر گفت که پرتاب موشک به عربستان، به‌معنای «اعلام جنگ» است. 
او در پاسخ به این سؤال که آیا پرتاب موشک به ریاض را «اعلام جنگ» دانستن، به معنای رویارویی مستقیم عربستان با ایران است، گفت: "امیدواریم این‌گونه نباشد".   
الجبیر همچنین از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا نظارت دقیق‌تری بر توافق اتمی با ایران داشته باشد و این کشور را به‌خاطر «حمایت از تروریسم» و برنامه توسعه موشک‌‌های بالستیک محکوم کند.
الجبیر گفت: "ما از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهیم تا با ایران برخورد شدید‌تری داشته باشد و این، بخشی از توافق هسته‌ای است".
الجبیر در بخش دیگری از این گفت‌وگو، به اوضاع لبنان پرداخت و حزب‌الله را متهم کرد که دولت این کشور را به «گروگان» گرفته‌ و از هر گونه ابتکار عمل سعد الحریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان، جلوگیری می‌کرده است.  
وزیر خارجه عربستان افزود: "حزب‌الله به حمل سلاح در لبنان پافشاری می‌کند و این با حاکمیت نهادهای دولتی در این کشور در تعارض است".
او گفت: "حزب‌الله ابزاری برای ایران جهت سیطره بر لبنان و دخالت در سوریه، حماس و حوثی‌ها است".

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More