سرخط خبرها

  • عربستان سعودی مرگ جمال خاشقجی را در کنسولگری خود در استانبول تأیید کرد
  • دادستانی عربستان: خاشقجی در جریان مشاجره و دعوا با افرادی در داخل کنسولگری با ضربه مشت جان خود را از دست داد
  • ترامپ: توضیحات عربستان را معتبر می دانم و معتقدم رهبری عربستان به من دروغ نگفته است
  • ترامپ: به عربستان برای مقابله با ایران نیاز داریم
  • ژنرال احمد العسیری از سمت معاون سازمان اطلاعات عربستان برکنار شد
  • سعود القحطانی مشاور دربار پادشاهی عربستان از کار برکنار شد
  • دادستانی عربستان: ۱۸ شهروند عربستان در ارتباط با مرگ خاشقجی دستگیر شده و تحقیقات درباره آن ها ادامه دارد
  • خبرگزاری عربستان: ملک سلمان دستور بازسازی فرماندهی سازمان اطلاعات را زیر نظر ولیعهد صادر کرد
  • کاخ سفید: ما خواستار دادرسی شفاف و به موقع و مجازات مقصران پرونده خاشقجی خواهیم شد
  • دبیر کل سازمان ملل خواستار تحقیقات کامل و مجازات مسئولان قتل خاشقجی شد
  • وزارت خارجه عربستان از همکاری مشترک ترکیه در پرونده خاشقجی قدردانی کرد
  • اردوغان و ملک سلمان در تماس تلفنی بر اهمیت همکاری کامل دو کشور در پرونده خاشقجی تأکید کردند
  • رویترز به نقل از یک منبع مطلع از تحقیقات: ولیعهد دستور قتل یا ربودن خاشقجی را نداده بود
  • آمریکا: روسیه، چین و ایران می کوشند در انتخابات آینده کنگره و ریاست جمهوری آمریکا مداخله کنند
  • وزارت دادگستری آمریکا یک شهروند روسیه را به توطئه برای مداخله در انتخابات ماه آینده کنگره متهم کرد
  • پارلمان مقدونیه با تغییر نام این کشور به جمهوری مقدونیه شمالی موافقت کرد
  • رابرت جردن، سفیر سابق آمریکا در عربستان: اطلاعیه عربستان درباره جمال خاشقجي کاملاً بی اساس است
  • عربستان سعودی می گوید اجلاس سرمایه گذاری در این کشور طبق برنامه هفته آینده برگزار می شود
  • نشست رهبران ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه در مورد سوریه شنبه آینده در استانبول برگزار می شود
  • وزیر خارجه آمریکا تکذیب کرد که فایل صوتی چگونگی قتل جمال خاشقجی را شنیده است
  • وزیر خارجه ترکیه: فایل صوتی پرونده خاشقچی را در اختیار کسان دیگری قرار نداده‌ایم
  • رئیس سابق ام آی ۶ بریتانیا: شواهد حاکی است قتل خاشقچی نمی توانسته بدون اطلاع ولیعهد عربستان انجام شود
  • اولین پاسپورت بدون درج جنسیت برای شهروندی هلند صادر شد
  • وزیر خارجه آمریکا از مکزیک خواست مانع از رسیدن کاروانی از مهاجران هندوراسی به مرز آمریکا شود
  • نماینده میرجاوه در مجلس ایران: سران طوایف با معتمدان در آنسوی مرز برای رهایی ۱۴ مرزبان ایرانی رایزنی می کنند
  • در حادثه برخورد قطار با مردم در ایالت پنجاب هند دست‌کم ۵۰ نفر جان باختند
  • ایران از تمدید تعلیق خود از فهرست گروه ویژه اقدام مالی استقبال کرد
  • گروه ویژه اقدام مالی برای آخرین بار تعلیق ایران را از فهرست سیاه تا ۴ ماه دیگر تمدید کرد
  • بنیاد عبدالرحمن برومند از کتک زدن آرش صادقی، زندانی سیاسی مبتلا به سرطان خبر داد
  • انتخابات پارلمانی در ولایت قندهار افغانستان برای یک هفته به تعویق افتاد
  • سازمان ملل از مردم افغانستان خواست در انتخابات پارلمانی روز شنبه شرکت کنند
  • سه ملوان ایرانی یک کشتی باربری قزاقستان-آذربایجان در اثر مسمومیت شیمیایی جان باختند
  • تلویزیون ایران اینترنشنال در اروپا از طریق ماهواره اسکای در کانال ۷۸۰ در دسترس است
  • برای دریافت فیلترشکن و دسترسی به پیام‌رسان تلگرام و وبسایت ایران اینترنشنال، به آدرس list@filtershekanha.com یک ایمیل خالی بفرستید
  • www.iranintl.com Twitter: @IranIntl Instagram: @iranintltv www.Facebook.com/iranintl E-mail: bama@iranintl.com
 نسیم اقدم نجفی، سلبریتی ایرانی که با حمله به دفتر یوتویوب منجر به زخمی شدن سه نفر از کارمندان این شرکت شد

اقدام نهایی اقدم، بیرون پریدن از فضای مجازی

 

در این مدت درباره نسیم اقدم نجفی، سلبریتی ایرانی که با حمله به دفتر یوتویوب منجر به زخمی شدن سه نفر از کارمندان این شرکت شد، به اندازه کافی شنیده‌ایم. بیش از هر چیز نوشته‌ها و تحلیل‌ها از «جنون» و میل به معروف شدن‌اش گفته‌اند؛ جنونی که در پایان به نهایت خودش رسید و او را در سراسر دنیا معروف کرد؛ در حالی‌که دیگر خودش نبود که از تلاش شجاعانه‌اش برای رسیدن به هدفش سرمست شود.

آنچه به اقدم چهره‌ای ویژه می‌بخشد این است که او یک سلبریتی‌ مجازی معمولی نیست. او برای انجام دستورالعمل و ایدئولوژی زندگی‌اش -یعنی معروف شدن - نهایت تلاش خود را کرد و تمام توانش را تا سرحد مرگ برای تحقق هدفش همچون قهرمانان، گذاشت. حتی اگر معتقد باشیم که جنونش باعث این عملیات انتحاری و خودکشی‌اش شده، باید بخاطر بیاوریم که همه قهرمانان به واسطه نوعی دیوانگی به این جایگاه رسیده‌اند: کاری کرده‌اند که «انسانِ عاقل» نمی‌کند. انتظار همین است که در عصر مجازی، قهرمانانش نیز تا همین حد نهیلیستی باشند.

ایدئولوژی اقدم چه بود؟ معروف شدن و سپس کسب سرمایه اجتماعی و اقتصادی از آن. این ایدئولوژی همه سلبریتی‌ها و علاقمندان‌شان است. او از این لحاظ فرق چندانی با دیگر سلبریتی‌ها نداشت. تفاوت سلبریتی‌ها با هم  تنها در “ابزار رسیدن به هدف” است. هر کدام برای رسیدن به این هدف ابزار متفاوتی دارند اما آنچه اقدم را از بقیه آنها جدا و متمایز می‌کند، کنش قهرمانانه او تا سرحدات توان است.

اقدم بعد از آگاهی از بن‌بست‌های موجود در فضای مجازی و خلف وعده جهان آزاد برای آزادی بیان، فهمید که امر مجازِ تکنیکال برخلاف ظاهر «نامحدود» و نامیرایش، اخته است، یوتوپیایش نیز مجازی و وعده‌هایش تو خالی است. فضای مجازی همان «خیال» یا رؤیا یا معنا نیست بلکه واقعیتی نظام‌مند از روابط، ابزارها و نتایجی ساختارمند و محدود است. این درک بی‌واسطه و تروماتیک، بار دیگر و بگونه‌ای بنیادین او را به «جهان واقع» برگرداند. در واقع، اقدم اگر یک بار مثل ما از واقعیت به مجاز پناهنده شده بود، اما در نهایت، با فهم ماهیت آن این بار به واقعیت پناهنده شد، و البته واقعیت از او انتقام گرفت. او از توهم کنش با کامنت و مسیج و عکس - یعنی کاری که کاربران، شبانه‌روز در اینترنت انجام می‌دهند- بیرون پرید و واقعاً «حمله کرد».

او در ساختمانی واقعی و در فضایی واقعی (دفتر یوتویوب در کالیفرنیا) و برای انتقام از دشمنانش کاری «انجام داد» که همچنان برای ما مخاطبان، مجازی است. این انجام دادن فارغ از محتوا و چگونگی‌اش در عصر بازنمایی و تصویر و وب، واجد اهمیتی فوق‌العاده است.

ما کاربران فضای مجازی در عصر جدید دچار فضاپریشی هستیم. فضای مجازی با در اختیار گرفتن جنبه‌های مادی و فرهنگی حیات نه تنها وسیله‌ای برای تنظیم جهان و زندگی ماست (جایگزین دین و عقل) که به جهان و زندگی معنا می‌دهد. در این شرایط، «واقعیت» جایگاه تعین‌بخش خود را به بازنمایی و مجاز داده و تحت کنترل مناسبات آن درآمده و اساس حیات را به او واگذار کرده است. این جابجایی، فضاپریشی به بار آورده است. تشخیص اینکه ما در هر لحظه، کجا هستیم (در واقعیت یا مجاز) دیگر کار ساده‌ای نیست. بیراه نیست که ممنوعیت حضور در یوتویوب برای اقدم معنایی جز جلوگیری از زندگی برای او ندارد.

او زندگی‌اش را از دست داده می‌بیند و بعد از استیصال و ناامیدی از فضای مجازی به واقعیت جهش می‌کند. اگر واقعیت با کمک تکنیک و سرمایه کم‌کم به اینترنت، شبکه‌ها، رسانه‌ها و بازی‌های کامپیوتری منتقل شد، احیای آن و تلاش برای نجاتش از این انتقال، به شکلی خشونت‌آمیز و “احمقانه” بروز می‌یابد. در واقع باید دانست که کنش اقدم همچون بسیاری از رخ‌دادهای سیاسی و اجتماعی عصر ما عکس‌العملی است به همین فرایند جهانی‌سازی که در این رویداد جنبه‌ی سرگرمی‌ساز رسانه‌ای خود را برجسته کرد. مواجهه بی‌واسطه با هر نوع تنش، ترس، پریشانی و گم‌گشتگی خالق خشونت می‌شود. خشونت نسبت به مهاجران و غریبه‌ها، خشونت مهاجران نسبت به جوامع غربی، خشونت‌های اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی، خشونت بازار و مناسبات مالی و غیره در زمانه‌ی ما جلوه‌هایی از محصولات فضا یا زمان‌پریشی و نیز بحران‌های اقتصادی و اجتماعی در عصر جهانی‌سازی است.

اگر فضای مجازی منجر به توزیع سریع‌تر و برابرتر اطلاعات شده اما به همان اندازه در فقدان “آزادی اندیشه” باعث پریشانی از انباشت تجربیات سطحی شده است.

نسیم اقدم بعد از تلاش تاحدی موفقیت‌آمیز برای معروف شدن و استفاده از همه ابزار آن از سکسوآلیته، خوانندگی و گیاه‌خواری گرفته تا حتی انتقاد کردن، پس از اخلال در رسانه‌اش متوجه شد که این میزان از شهرت او منوط به فضایی است که در اختیار او نیست. او فهمید این شهرت به همان سرعتی که بدست آمده می‌تواند با “آنلاین نبودن” به خطر بیفتد و از بین برود. او به جز منزلت اجتماعی مجازی، منبع واقعی درآمدش را هم در خطر میدید. نکته اینجاست که آنچه توصیف شد نه حیات مجازی که همه‌ی واقعیت سلبریتی‌هاست که امروزه از مهم‌ترین الگوهای رفتاری و اجتماعی جوامع هستند.

اما اقدم امکانی را مهیا کرد. اقدم با اقدام آخرش یعنی حمله به فضا‌پریشی‌اش در واقعیت، مرز میان این دو فضای به هم آمیخته شده را یادآوری کرد. او در واقع سوژگی را یادآوری کرد. او با شکست در رسیدن به هدفش، ایدئولوژی‌اش را رها نکرد و آن را در فضای جایگزین پیگیری کرد و خواست نشان دهد که برای شهرت چیزی او را متوقف نخواهد کرد. او به ایدئولوژی‌اش وفادار ماند و این وفاداری برای هیچ‌کدام از طرفین ماجرا قابل قبول نبود.