شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اف‌بی‌آی تلاش دستگاه اطلاعاتی ایران برای ربودن مسیح علی‌نژاد از خاک آمریکا را خنثی کرد

وزارت دادگستری آمریکا از تلاش دستگاه‌های اطلاعاتی ایران برای ربودن یک شهروند ایرانی-آمریکایی از خاک آمریکا خبر داد. در بیانیه وزارت دادگستری از این فرد اسم برده نشده است ولی اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال حاکی است حکومت ایران قصد داشته مسیح علی‌نژاد را از خاک آمریکا برباید.

بنابر بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، دستگاه اطلاعاتی ایران، دست کم از ژوئن ۲۰۲۰ در حال طراحی برای ربودن مسیح علی‌نژاد و انتقال او به ایران از مسیر ونزوئلا بوده و در این مدت منزل خانم علی‌نژاد و اطرافیان او را با تجهیزات عکس‌برداری و فیلمبرداری تحت نظر داشتند.

بنابر اعلام وزارت دادگستری آمریکا، تیم اطلاعاتی جمهوری اسلامی به رهبری علیرضا فراهانی، در حال برنامه‌ریزی‌‌ برای ربودن علی‌نژاد از منزلش تا ساحل و یافتن قایق تندرو برای انتقال او به ونزوئلا بوده‌اند. این تیم قبلا در کانادا، بریتانیا و امارات قربانیان دیگری را هدف قرار داده بودند.

طبق این بیانیه، تیم اطلاعاتی ایران با ارائه مدارک جعلی و دروغ گفتن درباره هدف خود به تهیه ابزارهای جاسوسی اقدام می‌کردند و در چند مورد در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ برای تحت نظر گرفتن قربانی از کارآگاه‌های خصوصی استفاده کردند.

بنابر اعلام وزارت دادگستری آمریکا، تیم اطلاعاتی جمهوری اسلامی مرتبا بر لزوم بالا بودن کیفیت عکس و فیلم‌ها از خانه قربانی و اطراف آن، بازدیدکنندگان، اشیاء اطراف منزل و زبان بدن او تاکید می‌کردند.

در یکی از ایمیل‌هایی که  یکی از اعضای تیم اطلاعاتی ایران به یکی از کارآگاهان خصوصی فرستاده از او تقاضای تخفیف کرده است.

طبق این بیانیه، حکومت ایران پیش از این نیز تلاش کرده بود که قربانی را به بهانه دیدار با خانواده به یک کشور ثالث بکشاند و از آنجا او را برباید، اما خانواده قربانی این پیشنهاد را رد کرده بودند.

در یک دستگاه الکترونیکی مورد استفاده فراهانی، عکس مسیح علی‌نژاد و دو قربانی دیگر که جمهوری اسلامی قبلا هر دو را ربوده و یکی را اعدام و دیگری را زندانی کرده وجود دارد که زیر آن به فارسی نوشته: «جمع دارد کم‌کم بزرگ‌تر می‌شود. خودتان می‌آیید یا ما به سراغ شما بیاییم؟»

طبق بیانیه وزارت دادگستری، علیرضا فراهانی، محمود خاضعین، کیا صادقی و امید نوری به توطئه برای آدم‌ربایی متهم هستند. آنها در کنار فردی به نام نیلوفر بهادری‌فر، به توطئه برای نقض تحریم‌ها، تخلف بانکی و پولشویی متهم شده‌اند. بهادری‌فر ۱۰ تیر در کالیفرنیا دستگیر شد اما چهار نفر دیگر در ایران به سر می‌برند و آزادند.

بهادری‌فر که ساکن کالیفرنیا است در عملیات ربایش نقشی نداشته، اما به تیم اطلاعاتی ایران خدمات مالی می‌داده است، از جمله اینکه برای آنها امکان دسترسی به سیستم مالی آمریکا را فراهم می‌کرده است.

واکنش‌ها به توطئه دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای ربودن مسیح علی‌نژاد

مسیح علی‌نژاد در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال گفت: «از حدود هشت ماه پیش اف‌ ‌بی آی به من اعلام کرد که در خانه خودم امن نیستم و باید از به خانه امن نقل مکان کنم، اما جدی نمی‌گرفتم تا اینکه  اف بی آی عکس‌هایی از زندگی و خانواده من نشان داد که همگی زیر نظر بودند. مرا سه بار به خانه‌های امن متفاوت بردند  و هر سه بار مرا پیدا کردند و در نهایت اف بی آی تصمیم گرفت که این موضوع را آشکار کند.» 

علی نژاد همچنین در گفت‌وگو با ان بی سی گفت که دستگاه اطلاعات ایران چند سال است که او را هدف قرار می‌دهد و تیمی که در توطئه جدید شرکت داشتند از اعضای وزارت اطلاعات ایران بودند. او افزود: این یعنی حسن روحانی، رییس‌جمهوری، از این توطئه خبر داشته و آن را تایید کرده است.

علی‌نژاد در گفت‌وگویی دیگر با وال‌استریت‌ژورنال گفت که اف‌بی‌آی به او اطلاع داده، توطئه اخیر دستگاه‌ اطلاعاتی ایران برای ربودنش، اولین توطئه جمهوری اسلامی برای آدم‌ربایی از داخل خاک آمریکا بوده که شناسایی و خنثی شده است.

وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به ایران اینترنشنال درباره خنثی شدن توطئه حکومت ایران برای ربودن مسیح علی‌نژاد، از  ارائه پاسخ مستقیم خودداری کرد و با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی مردم ایران را از حقوق انسانی خود محروم نگه می‌دارد و آزادی‌های آنها را محدود می‌کند، بر عزم دولت بایدن بر مقابله با نقض حقوق‌بشر از سوی ایران تاکید کرد.

همزمان انجمن قلم آمریکا، نیز متهم شدن یک تیم اطلاعاتی جمهوری اسلامی به توطئه برای ربودن علی‌نژاد را «سرکوب مخالفان از هزاران مایل دورتر» و «تهدیدی ترسناک علیه همه کسانی که در جهان از آزادی بیان و حقوق بشر دفاع می‌کنند»، خواند.

کمیته حمایت از خبرنگاران خاورمیانه نیز در بیانیه‌‌ای توطئه دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی را برای ربودن مسیح‌ علی‌نژاد «نفرت‌برانگیز» خواند و خاطرنشان کرد این توطئه خطری را نشان می‌دهد که روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از کشور، از جمله روزنامه‌نگاران ساکن آمریکا، با آن مواجه هستند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More