شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش چشم‌گیر مشارکت جوانان در مرحله رای‌گیری زودهنگام آمریکا در ایالت‌هایی با رقابت نزدیک

سی‌ان‌ان گزارش داد که جوانان بخش بزرگی از رای‌‌دهندگان زودهنگام در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ایالت‌های با رقابت نزدیک را شامل می‌شوند. این ایالت‌هایی هستند که چون معمولا از پیش رای آنها مشخص نیست، برای نتیجه انتخابات و میزان رای الکترال به‌دست‌ آمده توسط کاندیداها، مهم هستند. و از آنجا که رای نهایی این ایالت‌ها تعیین‌کننده است، رای جوانان می‌تواند تاثیری مهم در انتخابات داشته باشد. 

براساس نظرسنجی‌های رسمی سی‌ان‌ان و ادیسون‌ریسرچ و همچنین کاتالیست، بیش از ۴۸ میلیون رای در ایالت‌های کلیدی از طریق روش رای‌گیری زودهنگام واریز شده است.

امسال رای‌های زودهنگام به صورت چشمگیری افزایش داشت و به رکوردی جدید تبدیل شد. به نوشته سی‌ان‌ان اکثر دموکرات‌ها در سراسر کشور ترجیح داده‌اند که از همین طریق و قبل از روز آخر انتخابات رای دهند، در حالی که براساس نظرسنجی‌های اخیر، بسیاری از جمهوری‌خواهان ترجیح می‌دادند که روز سه‌شنبه رای دهند.

سی‌ان‌ان در گزارش خود، ۱۳ ایالت را کلیدی دانسته و به بررسی آنها پرداخته است. براساس برآوردهای این رسانه، ایالت‌های آریزونا، کلورادو، فلوریدا، جورجیا، آیووا، میشیگان، مینه‌سوتا، نوادا، کارولینای شمالی، اوهایو، پنسیلوانیا، تگزاس و ویسکانسین، ایالت‌های کلیدی هستند. 

در آریزونا حدود یک سوم رای‌دهندگان ثبت‌نام کرده به هیچ‌یک از احزاب دموکرات یا جمهوری‌خواه  وابسته نیستند. رای‌دهندگان جوان نیز تاکنون ۱۳ درصد از رای‌دهندگان اولیه آریزونا را تشکیل داده‌اند. این آمار، تقریبا دو برابر آمار انتخابات چهار سال پیش است. 

در کلورادو طبق نظرسنجی‌ها دموکرات‌ها حدود پنج درصد جلو بوده‌اند. در این ایالت نیز رای‌دهندگان جوان سهم خود را در آرای زودهنگام تقریبا دو برابر کرده‌اند. آرای جوانان در سال ۲۰۱۶، حدود هشت درصد بود و اکنون به ۱۴ درصد رسیده است. 

در فلوریدا فاصله دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان خیلی نزدیک است و طبق نظرسنجی‌ها دموکرات‌ها تنها یک درصد جلو هستند. رای‌دهندگان زیر ۳۰ سال در فلوریدا ۱۲ درصد از آرای زودهنگام را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی که سال ۲۰۱۶ سهم آنها تنها هفت درصد بود.

در جورجیا میزان آرای زودهنگام مشابه سال ۲۰۱۶ بوده  و حدود ۳۰ درصد از آرا توسط آفریقایی-آمریکایی‌ها داده شده است.

در آیووا، سهم دموکرات‌ها از رای‌های زودهنگام خیلی بالاتر از سال ۲۰۱۶ بوده است. رای  آنها در این مرحله ۱۳ درصد بیشتر از جمهوری‌خواهان بوده است. در اینجا هم مشارکت رای‌دهندگان جوان زیر ۳۰ سال از هشت درصد چهار سال پیش به ۱۲ درصد رشد کرده است.

در میشیگان، تغییرات بسیار چشمگیر بوده است. چنانچه سهم رای‌دهندگان جوان در رای‌گیری زودهنگام سه برابر دوره مشابه در سال ۲۰۱۶ است. حدود ۵۶ درصد از آرای زودهنگام نیز توسط زنان واریز شده است.

در مینه‌سوتا حدود ۱۳ درصد  از رای‌دهندگان زودهنگام، جوانان زیر ۳۰ سال بوده‌اند؛ این رقم بیش از دو برابر آمار  مشابه در انتخابات ۲۰۱۶ است.

در نوادا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دموکرات‌ها هشت درصد جلوتر هستند. حدود ۱۳ درصد از رای‌دهندگان اولیه در این ایالت زیر ۳۰ سال بوده‌اند؛ در حالی که سهم آنها در سال ۲۰۱۶، حدود هشت درصد بود. 

در کارولینای شمالی هم طبق نظرسنجی‌ها، دموکرات‌ها شش درصد جلوتر هستند، اما نسبت به سال ۲۰۱۶ و براساس نظرسنجی‌ها در آن زمان، دموکرات‌ها دو درصد عقب‌ مانده‌اند. در آن سال، آرای رای‌دهندگان مستقل به سمت ترامپ رفت و در نهایت او بود که برنده این ایالت شد. حدود ۱۵ درصد از رای‌دهندگان زودهنگام در کارولینای شمالی را افراد زیر ۳۰ سال تشکیل می‌دهند که بیشترین سهم در ایالت‌های کلیدی است؛ این رقم، بالاتر از آمار سال ۲۰۱۶ است که تنها هشت درصد بود.

در اوهایو نیز حدود ۱۲ درصد از رای‌دهندگانی که به‌صورت زودهنگام در انتخابات شرکت کرده‌اند، کمتر از ۳۰ سال دارند. چهار سال پیش این رقم هفت درصد بود.

در پنسیلوانیا وضع کمی متفاوت است؛ چرا که رای‌دهندگان زیر ۳۰ سال حدود ۱۳ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند که کمتر از سهم ۱۶ درصدی آنها در سال ۲۰۱۶ است. البته تقریبا ۵۷ درصد آرای زودهنگام به زنان رسیده است، در حالی که چهار سال پیش، این سهم حدود ۵۳ درصد بود. 

در تگزاس رای‌دهندگان جوان سهم خود را از هفت درصد سال ۲۰۱۶ به حدود ۱۵ درصد رسانده‌اند. تگزاس یکی از متنوع‌ترین رای‌دهندگان زودهنگام در ایالت‌های کلیدی را داشته است. چنانچه تقریبا ۲۲ درصد از این آرا توسط اسپانیایی‌تبارها واریز شده است.

 و بالاخره در ویسکانسین شاهد کاهش زیادی در سهم افراد ۶۵ سال یا بالاتر در فرایند رای‌گیری زودهنگام بودیم. سهم سالمندان از ۴۶ درصد آرا در سال ۲۰۱۶ به ۳۳ درصد در حال حاضر رسیده است. از طرفی رای‌دهندگان زیر ۳۰ سال چهار سال پیش تنها چهار درصد از کل رای‌دهندگان زودهنگام را تشکیل می‌دادند اما سهم آنها اکنون به ۶ درصد رسیده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More