شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش نقش اردن در سیاست‌های ضدتروریستی آمریکا در خاورمیانه

 

اندیشکده میدل ایست در گزارشی به افزایش نقش کشور اردن در پیشبرد سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه پرداخته و نوشت در امر مبارزه با تروریسم، واشنگتن هیچ شریک بهتر و مؤثرتری بیشتر از خاندان هاشمی در اردن ندارد.
در گزارش این اندیشکده آمده است: "امروز کشور اردن یک عضو کلیدی ائتلاف ضدداعش و گروه‌های افراطی در خاورمیانه است. بیش از ۲۸۰۰ پرسنل نظامی ارتش آمریکا در این کشور مستقر هستند. این پرسنل مسئول آموزش و تسلیح نیروهای فعال در جنوب سوریه هستند و برای حملات هوایی آنها علیه داعش، پایگاه و امکانات لجستیک فراهم کرده‌اند.
دولت آمریکا در مقابل نه‌تنها بطور چشمگیری کمک‌های امنیتی خود به اردن را افزایش داده است، بلکه از نظر اقتصادی نیز برای یاری رساندن به تلاش‌های اردن در اسکان بیش از ۷۰۰ هزار پناهنده سوری در این کشور بودجه تحت عنوان کمک‌های اقتصادی سالانه که معادل ۱.۶ میلیارد دلار خواهد بود را به اردن اختصاص داده است."
این گزارش می‌افزاید: "با این حال در طول سال گذشته امنیت داخلی اردن بیش از هر زمان دیگر مورد تهدید حملات تروریستی قرار گرفته بود.
علاوه بر حملات تروریستی داعش، نیروهای القاعده که در مرز میان سوریه و اردن فعال هستند نیز در این فعالیت‌های تروریستی سهیم بوده‌اند.
از آن گذشته، در داخل خاک اردن نیز نیروهای افراطی مسلمان امنیت این کشور را به‌خطر انداخته‌اند. به گفته مقامات این کشور بیش از ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ شهروند اردنی در آشوب‌های عراق و سوریه به جبهه نیروهای افراطی پیوسته‌اند و اکنون تعداد بیشماری از آنها به کشورشان بازگشته‌اند.
حکومت اردن، حضور ایران در کشورهای عربی، بویژه در سوریه را نیز یک تهدید عمده علیه امنیت خود محسوب می‌کند. این عوامل باعث شده است که توانایی کشور اردن در رودررویی با مجموعه‌ای از تهدیدات خارجی و داخلی زیر سؤال برود. از دید واشنگتن، اردن اکنون در مرکز برنامه‌های ضدتروریستی آمریکا در منطقه خاورمیانه قرار گرفته است."
 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More