شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش شمار ورزشکاران مبتلا به کرونا در آستانه برگزاری المپیک

بر اساس آمار کمیته برگزاری المپیک توکیو، از اول ژوییه تاکنون، در مجموع ۵۵ نفر از افراد مرتبط با این رویداد ورزشی، از جمله مقام‌های مسئول و نیروهای پیمانی، به کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا شده‌اند.

برخی از این افراد قبل از این‌که وارد خاک ژاپن شوند مشمول قرنطینه و محدودیت‌ها شدند. تیم بسکتبال آمریکا چند روز پیش از ترک این کشور به مقصد ژاپن، ناگهان اعلام کرد بردلی بیل قادر به شرکت در مسابقات نیست، که می‌تواند حاکی از جواب مثبت آزمایش این ستاره بسکتبال آمریکا در اردوی تمرینی تیم باشد.

کمیته برگزاری المپیک توکیو در تلاش برای رفع مشکلات، تقریبا هر روز دستورالعمل‌ها را تغییر داده است. اما با آغاز برخی رقابت‌ها پیش از افتتاحیه رسمی المپیک در جمعه اول تیر، این احتمال وجود دارد که تعدادی از ورزشکاران به‌دلیل مسائل مرتبط با کووید، از مسابقاتشان جا بمانند.

تیم ژیمناستیک زنان آمریکا مثال خوبی از این دست تردیدها و مشکلات است. جواب آزمایش یکی از اعضای این تیم مثبت اعلام شد و سپس، در آزمایش دوم منفی بود، که به این نتیجه رسیدند جواب مثبت اول کاذب بوده است.  

به عقیده برگزارکنندگان المپیک توکیوِ، آزمایش شرکت‌کنندگان قبل از سفر به ژاپن، هنگام ورود و در جریان برگزاری مسابقات، و همچنین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و مقررات قرنطینه از شیوع گسترده ویروس جلوگیری خواهد کرد. 

در همین راستا، حضور تماشاگران در بسیاری از مسابقات ممنوع شده است. ورزشکاران هر روز آزمایش می‌دهند. آن‌ها پس از پایان مسابقاتشان یا حذف از رقابت‌ها، به‌جای گشت‌و‌گذار در شهر یا معاشرت با یکدیگر، ۴۸ ساعت فرصت دارند دهکده المپیک را ترک کنند. کمیته برگزاری اعلام کرده است ۸۰ درصد ورزشکاران واکسینه کامل شده‌اند.

پی‌یر دوکری، مدیر عملیاتی کمیته بین‌المللی المپیک، در همین رابطه گفت: «شرکت‌کنندگان المپیک کنترل‌شده‌ترین جمعیت جهان‌اند.»

اما المپیک با «حبابی» که لیگ‌های ورزشی حرفه‌ای آمریکا در سال گذشته ایجاد کردند، فاصله دارد. بازیکنان ان‌بی‌ای، با هواپیمای جت خصوصی به محل برگزاری مسابقات در دیزنی ورلد رفتند، برخلاف بیشتر شرکت‌کنندگان المپیک که با پروازهای مسافری به توکیو رفته‌اند، مساله‌ای که برای تیم‌های راگبی زنان کنیا و مردان آفریقای جنوبی مشکل ایجاد کرده است. به محض فرود، جواب آزمایش کووید‌ـ‌۱۹ دست‌کم یک نفر از مسافران این پروازها مثبت بوده است. 

حباب ایمنی ان‌بی‌ای همچنین با آزمایش گسترده پیش از ورود و قرنطینه دو روزه تیم‌ها در اتاق جداگانه تا دریافت پاسخ آزمایش، موفق از آب درآمد و لیگ اعلام کرد شمار ابتلا میان بازیکنان صفر بوده است.

آن اقدام‌های احتیاطی پیش از تولید واکسن‌های موثر ضروری بود، اما برگزارکنندگان المپیک برای ورزشکاران شرط واکسیناسیون نگذاشته‌اند. با توجه به کمبود واکسن در جهان، مسئولان برگزاری المپیک نمی‌خواستند این‌طور به نظر برسد که افراد جوان و سالم بر میلیون‌ها سالمند و گروه‌های آسیب‌پذیر اولویت دارند.

از سویی، دوره نهفتگی ۱۴ روزه ویروس به این معناست که جواب آزمایش ورزشکاران ممکن است منفی باشد و بعد، ناگهان مثبت شود. به گفته رییس گروه پزشکی تیم آفریقای جنوبی، احتمالا همین دوره نهفتگی سبب شد جواب آزمایش دو نفر از ورزشکاران در دهکده المپیک مثبت شود، در حالی که در آزمایش‌های قبلی منفی بود. اولین مسابقه تیم فوتبال مردان آفریقای جنوبی قرار است پنجشنبه برگزار شود.

مشکل عمده برگزارکنندگان المپیک توکیو این است که تراکم افراد و بستگی محیط در جریان پرواز بین‌المللی و در مسیر دهکده المپیک اجتناب‌ناپذیر است. علاوه بر این، به‌دلیل ماهیت بسیاری از ورزش‌ها، تماس میان ورزشکاران در جریان مسابقه اجتناب‌ناپذیر است و تقریبا در تمام فعالیت‌های بدنی شدید، ماسک ندارند. این یعنی فقط یک مورد مثبت ابتلا، ورزشکاران دیگر و احتمالا کل تیم را مبتلا می‌کند.

برگزارکنندگان المپیک توکیو اکنون قانون گذاشته‌اند ورزشکارانی که تماس نزدیک دارند هر روز یک آزمایش نمونه‌گیری از بینی خواهند داشت و تمام مدت در اتاق قرنطینه خواهند بود، از جمله موقع صرف غذا. بنا بر اعلام کمیته برگزاری المپیک توکیو، ورزشکاران فقط در در صورتی مجاز به شرکت در جلسات تمرین و مسابقه خواهند بود که شش ساعت پیش از آغاز تمرین یا مسابقه و همچنین بلافاصله پیش از مسابقه، جواب آزمایششان منفی باشد.

به گفته جاتان فیناف، رییس تیم پزشکی کمیته المپیک و پارالمپیک آمریکا، احتمال دارد برگزارکنندگان برای تصمیم‌گیری در مورد کسانی که باید از رقابت‌ها کنار گذاشته شوند، مجموعه‌ای از عوامل را در نظر بگیرند از جمله مدت تماس با فردی که جواب آزمایشش مثبت بوده است و میزان بار ویروس در فرد.

واکسن‌ها نشان داده‌اند که در جلوگیری از مرگ در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ و بروز نوع وخیم بیماری بسیار موثرند، اما از ابتلا جلوگیری نمی‌کنند. جواب آزمایش شماری از ورزشکاران واکسینه‌شده مثبت بوده است. دانشمندان هنوز دقیق نمی‌دانند مبتلایانی که واکسینه شده‌اند بیماری را منتقل می‌کنند یا خیر.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More