شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش دو برابری آمار جهانی ابتلا به کرونا در دو ماه گذشته

در دو ماه گذشته، شمار موارد جدید ابتلا به کرونا در سراسر جهان دو برابر شده است. بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، نرخ همه‌گیری به اوج نزدیک شده است.

تدروس آدانوم، رییس سازمان بهداشت جهانی، گفت موارد ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ و شمار جان‌باختگان در سراسر جهان با سرعتی نگران‌کننده رو به افزایش است.

آدانوم در ادامه افزود سیر صعودی شیوع بیماری به بالاترین میزان از آغاز همه‌گیری رسیده است و برخی کشورها که پیش‌تر از شیوع گسترده جلوگیری کرده بودند اکنون با شیب شدید آمار ابتلا مواجه‌اند.

شمار مبتلایان تقریبا در تمام مناطق افزایش یافته است و برزیل، هند، لهستان، ترکیه و برخی کشورهای دیگر با گسترش شیوع بیماری دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، در هفت روز منتهی به ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین)، آمار جهانی ابتلا در مقایسه با هفته پیش از آن، ۱۱ درصد افزایش یافت.

علاوه بر شیوع گونه‌های جهش‌یافته جدید، خستگی ناشی از قرنطینه بلندمدت و تسهیل محدودیت‌ها در گسترش شیوع بیماری دخیل بوده است. هم‌زمان با افزایش موارد ابتلا، واکسیناسیون در سراسر جهان ادامه دارد، برخی کشورها امیدوارند واکسیناسیون جلوی سیر صعودی ابتلا را بگیرد اما برخی دیگر با کمبود جدی واکسن مواجه‌اند که می‌تواند این شیوه مقابله با بیماری را ناممکن کند.

مقام‌های هندی روز پنجشنبه ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین) اعلام کردند بیش از ۲۰۰ هزار مورد جدید ابتلا فقط در یک شبانه‌روز ثبت شده است. دولت هند برای جلوگیری از سیل موارد جدید ابتلا، در هتل‌ها و تالارهای مهمانی بیمارستان‌های موقت ایجاد کرده است.

هند با بیش از ۱/۴ میلیارد نفر جمعیت، مهم‌ترین تامین‌کننده واکسن جهان است اما کارکنان بخش درمان هند می‌گویند اکنون در برخی مناطق کشور دچار کمبود واکسن شده‌اند. تاکنون، بیش از ۱۱۰ میلیون دوز واکسن در هند تزریق شده است.

در برزیل، که بیش از ۱۳/۷ میلیون مورد ابتلا به کرونا ثبت کرده است، پزشکان با کمبود تجهیزات و تدارکات مواجه‌اند و آرام‌بخش‌های لازم برای اینتوبه (قرار دادن لوله در مجرای تنفسی) بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه را ندارند.

بیش از ۳۶۵ هزار نفر از مبتلایان به کرونا در برزیل جان باخته‌اند و گونه‌‌ای جهش‌یافته و به‌شدت مسری به‌سرعت در این کشور در حال گسترش است و سیستم درمانی را از رمق انداخته است. پزشکان بدون مرز وضعیت برزیل را «فاجعه‌ای انسانی» و ناشی از واکنش سیاسی و ناکارآمد دولت در مواجهه با بحران کرونا خواندند.

ترکیه هفته گذشته با ثبت بیش از ۶۰ هزار مورد جدید ابتلا در یک شبانه‌روز، رکورد شمار روزانه ابتلا را شکست. رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، هم‌زمان با هفته اول ماه رمضان، مقررات و محدودیت‌های جدیدی اعلام و بخش‌هایی از کشور را تعطیل و قرنطینه کرد.

لهستان نیز پس از ثبت ۳۵ هزار مورد جدید ابتلا در یک شبانه‌روز، سرانجام اعلام کرد شیب ابتلا اندکی نزولی شده است. لهستان ماه گذشته محدودیت‌ها را افزایش داد و بسیاری از کسب‌و‌کارها و مراکز از جمله مراکز خرید و سینماها را تعطیل کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More