شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افتتاح بخش افغانستان در پروژه انتقال گاز منطقه‌ای «تاپی»

 

رهبران ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و وزیر دولت هند در امور خارجه با پایان کار« پروژه تاپی» در خاک ترکمنستان، بخش دوم این پروژه را در افغانستان افتتاح کردند.

این پروژه به طول ۱۸۱۴ کیلومتر و با هزینه ۲۲ میلیارد و پانصد میلیون دلار، گاز ترکمنستان را از مسیر افغانستان به پاکستان و سپس هند انتقال می‌دهد و قرار است تا سال ۲۰۱۹ تکمیل شود.

به گزارش ایران‌اینترنشنال، اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در جریان افتتاح این پروژه در حضور مهمانان داخلی و خارجی گفت که تاپی سفر مردم افغانستان را تغییر خواهد داد و خانه‌های تاریک افغانستان، پاکستان و هند را روشن خواهد کرد.

تاپی ظرفیت انتقال ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز را خواهد داشت و افغانستان سالانه تنها از مجرای حق عبور لوله گاز به دو کشور هند و پاکستان، بیش از چهار صد میلیون دلار درآمد خواهد داشت.

همزمان با انتقال گاز، مسیر تاپی برای عبور مسیر برق به ظرفیت ۵۰۰ کیلو ولت برق و نیز فایبر نوری، استفاده خواهد شد.

رییس‌جمهور افغانستان، تاپی را نه تنها یک پروژه، بلکه دالان توسعه در منطقه توصیف کرد.

غنی گفت که سیاست‌های اقتصاد محور منطقه‌ای، می‌تواند در ریشه‌کنی فقر، بیکاری و افراطگرایی موثر باشد.

او گفت:‌ «پیام من پیام همکاری منطقه‌ای است. هیچ افغانی اسیر گذشته نیست. ما افغان‌ها آینده‌نگر هستیم. ما در آینده با هیچ کشوری دشمنی نداریم. تنها منافع ملی خود را می‌خواهیم حفظ کنیم».

رئیس‌جمهور افغانستان تصریح کرد: «هدف ما این است که محور همکاری منطقه‌ای باشیم. از این جهت از نخست وزیر پاکستان و وزیر دولت هند به ویژه استقبال می‌کنیم. نوع همکاری بر سر تاپی، انتقال برق و فایبر نوری است که همکاری‌های منطقه‌ای را وسیع تر خواهد کرد».

بر اساس این گزارش، گروه طالبان هم، در بیانیه‌ای حمایت خود را از این پروژه اعلام کرده و گفته که برای عملی شدن آن در مناطق تحت کنترل خود همکاری

خواهند کرد.

در این مراسم، رییس جمهور افغانستان به مهمانان خارجی خود اطمینان داد که شهروندان هرات، قندهار و فراه خود از این پروژه در کنار نیروهای امنیتی حفاظت خواهند کرد چون این پروژه فرصت ایجاد هزاران شغل را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم خواهد کرد.

تاپی نام پروژه انتقال گاز از دومین منبع بزرگ گاز جهان در ترکنمستان از راه افغانستان به هند و پاکستان است و برای کشورهای منطقه، به ویژه افغانستان اهمیت زیاد اقتصادی دارد و برای امنیت و توسعه این کشور، موثر خوانده شده است

همزمان، یک گروه ده نفری از پیکارجویان که گفته شده است، ایران آنها را برای حمله به مراسم افتتاح پروژه تاپی در داخل این کشور آموزش داده بود، اسلحه خود را به زمین گذاشته و تسلیم شده‌اند.

آصف رحیمی والی هرات به خبرنگاران گفت،« این شورشیان در آخرین لحظات نظر خود را تغییر دادند».

او بدون اشاره به ایران گفت که «این کار دشمنان مردم افغانستان است. جمهوری اسلامی تاکنون به این خبر واکنش نشان نداده است».

هارون نجفی‌زاده، خبرنگار ایران اینترنشنال می‌گوید:‌«نزدیک سه دهه است که حکومت‌های مختلف در افغانستان تلاش دارند این لوله گاز را از ترکمنستان غنی از نفت به جنوب آسیای تشنه انرژی انتقال دهند و اجرایی شدن این پروژه برای بسیاری در افغانستان به معنای به واقعیت پیوستن رویای بزرگ است. به ویژه اینکه ایران هم خیلی علاقمند بود که این لوله بزرگ گاز از مسیر آن کشور به پاکستان و هند منتقل شود تا از امتیازات آن برخوردار شود».

او می‌گوید:‌ «جدا از سود بزرگ اقتصادی که تاپی برای افغانستان به همراه دارد، اجرای یکی از بزرگترین پروژه‌های توسعه‌ای در افغانستان به اعتماد مردم به دولت و کشور شان نیز بصورت چشمگیری افزایش خواهد یافت».

 

سلطان فیضی خبرنگار ایران اینترنشنال از کابل و هارون نجفی زاده درباره جزییات و حواشی این پروژه می گویند

 

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More