شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعلام آمادگی بایدن در گفت‌وگو با مکرون برای همکاری با چالش‌های اوکراین، سوریه و برنامه هسته‌ای ایران

جو بایدن، رییس جمهوری منتخب آمریکا امروز با رهبران فرانسه، آلمان، ایرلند و انگلستان به‌صورت جداگانه و تلفنی گفت‌وگو کرد.

جو بایدن، در گفت‌وگو با  امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، با تشکر از تبریک او، ابراز تمایل کرد که روابط بین ایالات‌متحده و فرانسه ، را تقویت کند. او همچنین آمادگی خود را برای همکاری در چالش های جهانی، از جمله امنیت و توسعه در آفریقا، درگیری ها در اوکراین، سوریه و برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد.

بایدن و مکرون همچنین  در مورد همکاری در مورد طیف وسیعی از منافع مشترک، مانند بحران بیماری کووید۱۹ و  ایجاد امنیت در  بهداشت جهانی، بحث کردند. مقابله با تهدید تغییرات اقلیمی؛ تقویت حقوق بشر، و ایجاد پایه های بهبود اقتصادی جهانی پایدار از جمله دیگر مباحث بود.

بایدن همچنین علاقه خود را در احیای روابط دو جانبه و فرا آتلانتیک، از طریق ناتو و اتحادیه اروپا اعلام کرد.

رییس‌جمهوری منتخب آمریکا در گفت‌وگو با انگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز ضمن تشکر از تبریک او، از رهبری آنگلا مرکل تمجید کرد و خاطرنشان کرد که منتظر تقویت روابط ایالات متحده و آلمان و احیای دوباره روابط بین اقیانوسی، از جمله روابط با ناتو و اتحادیه اروپا است.

رییس جمهوری منتخب آمریکا در گفت‌وگو با صدراعظم آلمان همچنین علاقه خود برای همکاری نزدیک در مورد منافع و چالش‌های مشترک، از جمله درباره همه‌گیری کرونا، بحران آب و هوا و تلاش برای بهبود اقتصاد جهانی پایدار را تکرار کرد. او همچنین از امکان همکاری در یک «دستور کار مشترک» با اتحادیه اروپا استقبال کرد.

جو بایدن در گفت‌وگوی تلفنی دیگری که داشت، با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز ضمن تاکید دوباره بر ضرورت ارتقای روابط و همچنین تقویت ناتو، گفت که برای رسیدن به همکاری  اقتصادی پایدار ؛ مبارزه با تغییرات اقلیمی، تقویت دموکراسی و همکاری مشترک درباره موضوعاتی مانند بالکان غربی و اوکراین است.

رییس‌جمهوری منتخب آمریکا در گفت‌وگو با مایکل مارتین، نخست‌وزیر ایرلند نیز خواستار تقویت روابط پایدار فرهنگی و اقتصادی بین ایالات متحده و ایرلند شد. او همچنین بر حمایت خود از توافق «جمعه خوب» و روند صلح در ایرلند شمالی تاکید کرد. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More