شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعزام بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به سوریه

 

بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل اعلام کرد که دو گروه از بازرسان وابسته به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۳ و ۲۴ فروردین وارد سوریه می‌شوند.

این بازرسان قرار است در شهر دوما، محل وقوع حمله شیمیایی این موضوع را مورد تحقیق و تفحص قرار دهند. این سازمان مدارک بازرسان خود را به سفارت سوریه در بروکسل، پایتخت بلژیک فرستاد. دولت سوریه نیز فورا با درخواست ویزای آنان موافقت کرد.

در عین حال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا گفته که آمریکا به پایان دادن جنگ داخلی سوریه از طریق فرایند صلح ژنو متعهد است.

متیس همچنین گفت که روسیه در نگه‌داری سلاح‌های شیمیایی توسط رژیم سوریه شریک است. قبلا آنگلا مرکل گفته بود که دولت سوریه تمامی سلاح‌های شیمیایی خود را نابود نکرده است.

پیش‌تر رئیس‌جمهور فرانسه گفته بود که شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد دولت دمشق در حمله هوایی به غیرنظامیان در شهر دوما  از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.

مکرون ضمن اشاره به یک هفته تحقیق در این مورد اضافه کرد که پس از تایید اطلاعات بدست‌آمده، در مورد اقدامات فرانسه در این خصوص تصمیم گرفته خواهد شد. تصمیمی که به گفته او مفید و موثر خواهد بود. مکرون همچنین با تاکید بر خودداری از هرگونه اقدامی که تنش در منطقه را افزایش دهد گفت:«ضمن اینکه نمی‌توانیم به رژیم‌ها اجازه دهیم هر کاری دلشان خواست انجام دهند،  فرانسه کاری نخواهد کرد که به ثبات منطقه‌ای لطمه‌ای وارد شود».

 

  • آلمان در حمله احتمالی به سوریه شرکت نمی‌کند

از سوی دیگر، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت که دولت بشار اسد تمام ذخایر سلاح‌ شیمیایی خود را از بین نبرده است.

مرکل ضمن مسئول دانستن دولت سوریه در این حمله شیمیایی، گفت: «اگرچه آلمان در حمله احتمالی به سوریه شرکت نخواهد کرد، اما اقداماتی که توسط نمایندگان شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ شود را حمایت خواهد کرد».

 

  • واکنش بریتانیا

این در حالی‌ست که ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، وزیران کابینه‌اش را جهت بررسی پیوستن این کشور به آمریکا و فرانسه برای حمله نظامی احتمالی در سوریه، فراخواند.

رویترز روز پنج‌شنبه ۲۳ فروردین به نقل از شبکه جهانی «بی بی سی» گزارش داد که نخست‌وزیر بریتانیا، شماری از وزیرانش را در مقر نخست‌وزیری در داونینگ استریت،برای نشستی ویژه جهت بررسی واکنش لندن به حمله شیمیایی در دوما، دعوت کرده است.

پیشتر منابع نزدیک به ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، گفته‌ بودند که او احتمالا بدون تلاش برای کسب موافقت پارلمان تصمیم به اقدام نظامی علیه حکومت سوریه بگیرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، منابع دولتی بریتانیا شامگاه چهارشنبه ۲۲ فروردین اعلام کردند که  ترزا می پاسخ به حمله شیمیایی در دوما مساله‌ای فوری می‌داند. می همزمان خواستار تشکیل جلسه اضطراری کابینه در روز پنج‌شنبه ۲۳ فروردین برای بررسی واکنش بریتانیا به حمله شیمیایی دوما شده است.

به گفته این منابع، نخست‌وزیر بریتانیا تا برگزاری نشست پارلمان، تمایلی به درخواست از ترامپ برای امتناع از اقدام نظامی علیه سوریه ندارد.  

می پیشتر حمله شیمیایی به دوما را که طبق برخی منابع دست‌کم ۷۰ کشته برجای گذاشت، «فاجعه انسانی» توصیف کرده و از لزوم پاسخ نظامی «در صورت اثبات» دست داشتن حکومت اسد در آن سخن گفته بود.

از سوی دیگر، جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا،  روز پنج شنبه ۲۳ فروردین تاکید کرد که در مورد هر اقدام نظامی احتمالی بریتانیا در سوریه ابتدا باید با پارلمان این کشور مشورت شود. 

کوربین  با انتقاد از دولت نسبت به پاسخ نظامی هشدار داده و گفته است که چنین اقدامی می تواند به جنگ تمام‌عیار میان روسیه و آمریکا در سوریه بیانجامد.

به گزارش رویترز کوربن که در مصاحبه با اسکای‌نیوز سخن گفته تاکید کرده است که «باید پارلمان به درستی در روند تصمیم‌گیری مشارکت داده شود» و کابینه به تنهایی در این مورد تصمیم نگیرد.

حزب کارگر به رهبری جرمی کربین مهم‌ترین حزب معارض در پارلمان بریتانیا است.

پیشتر الکساندر زاسیپکین، سفیر روسیه در لبنان شامگاه سه‌شنبه ۲۱ فروردین گفته بود: «هر موشک آمریکایی که به سوی سوریه پرتاب شود، ساقط خواهد شد و سکوی پرتاب آن نیز هدف قرار خواهد گرفت».

در واکنش به این سخنان، دونالد ترامپ بامداد روز چهارشنبه ۲۲ فروردین، در یک پیام توئیتری نوشت: «روسیه گفته که موشک‌های ما به سوریه را ساقط می‌کند؛ روسیه آماده باش، چرا که موشک‌های قشنگ، جدید و هوشمند ما در راهند، شما نباید با یک حیوان قاتل که از کشتن مردم خودش با گاز لذت می‌برد هم‌پیمان شوید».

 

گفتگو با نیلوفر پور ابراهیم در این باره:

 

 

 

گفتگو با علی مهتدی در این باره :

 

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More