شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتصاب و نافرمانی‌ مدنی در بغداد و شهرهای جنوب عراق

 

اعتراضات در عراق، به ویژه در بغداد و شهرهای جنوب این کشور این بار به شکل دیگری ادامه دارد. فراخوان‌های متعدد سندیکاها و فعالان مدنی برای «نافرمانی مدنی» و «اعتصاب»، موجب تعطیلی بسیاری از اداره‌های دولتی و مدارس در اولین روز کاری هفته در این شهرها شده است.

در بغداد، معترضان روز یکشنبه ۱۲ آبان، برخی از خیابان‌های این شهر را مسدود کردند. این در حالی است که نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان هشدار دادند از موانعی که بر سر خیابان‌ها و به ویژه پل السنک در نزدیکی منطقه سبز پایتخت قرار داده شده فاصله بگیرند و به میدان تحریر بازگردند. 

این پل، محل تجمع تظاهرکنندگان را از محله‌ای که ادارات دولتی و سفارتخانه‌های خارجی واقع است، جدا می‌کند. هشدار پلیس پس از آن صورت گرفت که برخی از تظاهرکنندگان توانسته بودند از موانع بتونی که از سوی نیروهای امنیتی گذاشته شده، عبور کنند.

بر اساس گزارش‌ها، معترضان عراقی نیز مانع از ورود کارمندان و کارکنان ادارات دولتی به محل کار خود در شهر بصره در جنوب این کشور شدند. 

جاسم عیدانی، یکی از رهبران اصلی تظاهرات در بصره، به خبرگزاری آناتولی گفت که تظاهرکنندگان جاده منتهی به کارخانه آهن و فولاد واقع در غرب این استان را مسدود کردند.

او ادامه داد که «نافرمانی مدنی، واکنشی به ناتوانی دولت و پارلمان در پاسخگویی به مطالبات تظاهرکنندگان است». 

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که برای اولین بار از زمان شروع اعتراضات در عراق، مدارس بصره در روز یکشنبه تعطیل بود.

معترضان در روزهای گذشته وارد بندر ام قصر در استان بصره شدند و از نیروهای امنیتی خواستند از منطقه عقب‌نشینی کنند.

نیروهای امنیتی روز شنبه تلاش کردند که معترضان را از این بندر خارج کنند و در درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان، تعدادی زخمی شدند.

همچنین در شهر دیوانیه، اغلب اداره‌های دولتی روز یکشنبه تعطیل بود و یک بنر مقابل شورای شهر دیوانیه نصب شد که بر روی آن نوشته شده بود: «تعطیل به دستور مردم».

در ناصریه، یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات عراق، روز یکشنبه، در حالی که بسیاری از مدارس و اداره‌های دولتی تعطیل بود، تظاهرکنندگان خود را برای برگزاری تظاهرات آماده می‌کردند.

در شهر کوت، در جنوب بغداد نیز یک معترض عراقی به خبرگزاری فرانسه گفت که «مسدود کردن جاده‌ها، یک شیوه ارسال پیام به دولت است.» او تاکید کرده که تا زمان سقوط دولت، معترضان در خیابان‌ها باقی خواهند ماند. 

در شهر الحله، در استان بابل هم اعتصاب موجب تعطیلی بسیاری از اداره‌های دولتی شده است.

در دو شهر مقدس شیعیان، کربلا و نجف هم گزارش‌ها حاکی از پیوستن بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان به اعتراضات است.

فیصل عبدالله، یکی از اعضای کمیسیون حقوق بشر، روز شنبه اعلام کرد که در یک ماه گذشته، نزدیک به ۲۶۰ نفر در اعتراضات عراق کشته و حدود ۱۲ هزار نفر دیگر زخمی شدند.

همچنین در این مدت حدود صد ساختمان‌ دولتی و مرکز حکومتی به آتش کشیده شدند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More