شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
فراخوان تظاهرات در حمایت از بصره

اعتراض‌ها در عراق به بغداد کشیده شد

 

کمیته‌های هماهنگی تظاهرات در عراق به‌منظور حمایت از اعتراضات شهرهای جنوبی این کشور، برای مشارکت در تظاهراتی که قرار است روز جمعه ۲۹ تیرماه در «میدان التحریر» بغداد برگزار شود، فراخوان دادند.

به گزارش رسانه‌های عربی، استان‌های جنوبی عراق از جمله بصره و نجف نیز خود را برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی در روز جمعه آماده می‌کنند. اسکای‌نیوز عربی نوشته است که آنها خواستار تسریع در بهبود اوضاع معیشتی و خداماتی در شهرهای خود خواهند شد.  

در همین حال، کمیساریای حقوق‌بشر عراق در آن کشور، از آزادی ۳۳۶ نفر از بازداشت‌شدگان تظاهرات اخیر در استان‌های نجف، مثنی و میسان خبر داده است. رییس این مرکز حقوق‌بشری، پیش‌تر آزادی فوری بازداشت‌شدگان را خواستار شده بود.

در جریان تظاهرات چند روز اخیر در عراق، دست‌کم سه‌تن از معترضان کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند.

در پی توقف صدور برق ازسوی ایران به عراق، شهروندان چندین شهر جنوبی عراق به‌ویژه بصره به خیابان‌ها آمدند و علیه نبود خدمات کافی، بیکاری و نیز به گفته آنها «فساد» در کشورشان، دست به تظاهرات زدند.   

روز پنج‌شنبه ۲۸ تیرماه، مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه در عراق، خواستار آن شد که گفت‌وگوها برای تشکیل دولت این کشور، تا پاسخ‌دادن به درخواست‌های مردم شهرهای جنوبی عراق، متوقف شود.

 

 

رهبر جریان صدری‌ها در صفحه توییتر خود نوشته است: «همه جریان‌های سیاسی پیروز در انتخابات پارلمانی، باید تلاش‌های خود را برای تشکیل دولت، متوقف کرده و تشکیل دولت را تا پاسخ‌گویی به تمام خواسته‌های مشروع و برحق شهروندان جنوب تعلیق کنند.»

در همین حال، آمریکا اعلام کرده است که از تظاهرات مردم عراق که با خواست بهبود اوضاع معیشتی در آن کشور برگزار می‌شود، حمایت می‌کند. هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود گفت: «از حق مردم در اعتراض مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنیم. دقیقاً می‌دانیم که قطعی برق و کمبود، مشکل آزارنده‌ای است.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More