شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراض‌ها به استرداد مجرمین در هنگ‌گنگ به حومه کشید

خشم عمومی مردم هنگ‌کنگ نسبت به لایحه استرداد مجرمان به چین این بار به حومه شهر و نزدیکی مرز مشترک با سرزمین اصلی چین کشیده شود و ده‌ها هزار نفر را روز یکشنبه به خیابان آورد.

با گسترش دامنه اعتراضات به لایحه مذکور، تظاهرکنندگان در هوای شرجی ۳۲ درجه بالای صفر در شهرک شاتین، که بین جزیره هنگ‌کنگ و مرز مشترک با چین واقع شده است، به خیابان‌ آمدند. 

طی یک ماه گذشته میلیون‌ها نفر در هنگ‌کنگ در مخالفت با لایحه‌ای که در صورت قانونی شدن مجرمان را برای دادرسی در محاکم تحت نظر حزب کمونیست چین به آنجا استرداد می‌کند دست به اعتراض زدند.

هنگ‌کنگ در سال ۱۹۹۷ از کنترل بریتانیا خارج و در چارچوب «یک کشور، دو نظام» به چین باز پس داده شد. در چارچوب مذکور، مردم هنگ‌کنگ به مدت ۵۰ سال از مزایایی چون حق اعتراض و قوه‌قضاییه مستقل برخوردار خواهند شد.

جمهوری خلق چین هرگونه مداخله در امور هنگ‌کنگ را رد می‌کند، اما بیشتر ساکنان این جزیره‌ بیم از بین رفتن تدریجی آزادی‌های موجود و الحاق کامل به سرزمینی اصلی چین را دارند.  

کری لام، رییس اجرایی دولت هنگ‌کنگ، اخیرا گفت که لایحه استرداد «مرده» است اما مخالفان می‌گویند 

به کمتر از خارج شدن از دستور کار آن رضایت نخواهند داد. 

برخی از شرکت‌کنندگان در اعتراض‌های روز یکشنبه پلاکاردهایی با مضامینی چون درخواست از دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا، برای «آزادی هنگ‌کنگ» و «دفاع از قانون اساسی» در دست داشتند. برخی دیگر نیز پرچم‌های آمریکا و بریتانیا را در دست داشتند.

جمعیت گاهی شعار می‌داد: «کری لام! گمشو!»

از زمان آغاز اعتراض‌ها به لایحه استرداد در ماه ژوئن، بریتانیا و آمریکا از چین برای مداخله در امور هنگ‌کنگ انتقاد کرده‌اند. 

معترضان خواهان کناره‌گیری لام، آزادی بی‌قیدوشرط بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر، انجام تحقیقات مستقل درباره خشونت پلیس و «شورش» نخواندن اعتراض‌ها هستند.

همچنین روز شنبه، حرکت اعتراضی آرامی در یکی از شهرهای واقع در نزدیکی مرز چین به خشونت کشیده شد. تظاهرکنندگان به سوی پلیس چتر پرتاب کردند و نیروهای پلیس هم با باتوم و اسپری فلفل به معترضان حمله کردند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More