شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراضات گسترده به سقوط پول ملی و بن‌بست سیاسی در لبنان: معترضان در بیروت و طرابلس خیابان‌ها را بستند

معترضان به وضعیت اقتصادی و کاهش شدید پول ملی لبنان در مقابل دلار، روز و شامگاه پنج‌شنبه در چند شهر بزرگ این کشور از جمله در بیروت و طرابلس، ضمن برگزاری تظاهرات، تعدادی از خیابان‌ها و بزرگراه‌ها را  بستند.

موج جدید اعتراضات در لبنان از روز سه‌شنبه و در پی سقوط دوباره ارزش پوند(لیره) لبنان و ثبت پایین‌ترین قیمت آن در مقابل ارزهای خارجی از جمله دلار، آغاز شده است.

معترضان شامگاه پنج‌شنبه در مناطق مختلف بیروت با برگزاری تجمع، اقدام به اعتراض کردند. شماری از معترضان بزرگراه غبیری را در حومه جنوبی بیروت مسدود کردند و گروهی از معترضان نیز پل الرینغ در مرکز بیروت را بستند. علاوه بر این شماری از معترضان نیز در بیروت اقدام با آتش زدن لاستیک و ایجاد موانع بزرگراه ناعمه در جنوب پایتخت را مسدود کردند.

در شهر طرابلس، در شمال لبنان و دومین شهر بزرگ این کشور نیز، معترضان عصر و شامگاه پنج‌شنبه به خیابان آمدند و علاوه بر تظاهرات در چند منطقه شهر، شماری از معترضان بزرگراه اصلی بین طرابلس و بیروت را با آتش زدن لاستیک بستند.

اعتراضات همچنین در شهر بعلبک، در شرق لبنان، نیز شامگاه پنج‌شنبه ادامه داشت و صدها تن از جوانان معترض این شهر نیز بزرگراه‌ها را مسدود کردند.

اوج گیری اعتراضات در لبنان درحالی است که بن بست سیاسی در این کشور برای تشکیل دولت جدید همچنان ادامه دارد. صدها نفر در جریان انفجار بندر بیروت جان‌باختند و هزاران نفر مصدوم و ده‌ها هزار واحد مسکونی دچار آسیب شده است و با کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت دلار، قیمت‌ها به شدت افزایش یافته است.

نرخ برابری پول ملی لبنان در برابر لبنان به طور رسمی یک هزار و ۵۱۰ پوند لبنان است اما قیمت آزاد دلار در لبنان از روز سه‌شنبه به نزدیک به ۱۰ هزار پوند رسیده است.

دولت لبنان از زمان انفجار بزرگ در بندر بیروت در مرداد ماه استعفاد داد. حسان دیاب، نخست وزیر وقت لبنان، یک هفته پس از این انفجار مهیب گفت که برای آنکه کشور به سوی شفافیت حرکت کرده و به سوی مردم برگردد، دولت استعفای خود را به رییس جمهوری لبنان ارائه کرده است.

در چند ماه گذشته سعد حریری به عنوان نخست‌وزیر مکلف از سوی میشل عون، رییس جمهوری لبنان، مامور تشکیل دولت شده است با این حال حریری گفته است که با در نتیجه رایزنی‌هایش با عون، پیشرفتی برای تشکیل دولت لبنان ایجاد نشده است.

با اوج گیری دوباره اعتراضات در لبنان، میشل عون، رییس جمهور لبنان، روز چهارشنبه دستور داد تا تحقیقات در مورد دلیل سقوط پول ملی لبنان آغاز شود.

با وجود بازیگران متعدد در عرصه سیاسی لبنان و گروه‌های شبه‌نظامی مختلف به ویژه حزب‌الله لبنان از جمله موانع عبور لبنان از بن بست سیاسی اخیر است.

با این حال رییس جمهور لبنان از رییس بانک مرکزی این کشور خواست تا نتایج این تحقیقات به دادستانی ارجاع شود تا متهمان و مقصرانی که با اقدامات غیر قانونی خود مسبب افزایش قیمت دلار و کاهش شدید پول ملی لبنان شده‌اند تخت پیگرد قرار گیرند.



 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More