شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراضات ایران فرصت حمایت از دموکراسی در این کشور را فراهم کرده است

 

نشریه «هیل» در واشنگتن امروز در سرمقاله‌ای نوشت که اعتراضات ایرانیان در حال فروکش کردن است، اما فرصت پیشبرد دموکراسی برای آن کشور و منافع آمریکا در خاورمیانه بر سر جای خود باقی مانده است.

در این سرمقاله آمده است: «تظاهرات ضددولتی هفته گذشته در سراسر ایران یک حادثه بی‌نظیر در تاریخ حکومت جمهوری اسلامی بوده است. سرعت شکل‌گیری، غافلگیری، گستردگی و محتوای ضدرژیمی آنها شبیه هیچ اعتراض دیگری علیه رژیم حاکم در چهل سال گذشته نبوده است. رژیم نخواهد توانست به‌سرعت به همان حالت رابطه و رفتار خود با مردم ایران در پیش از وقوع این حوادث بازگردد.»

در صورت اتخاذ تصمیمات و اعمال درست از سوی آمریکا و متحدان آن، موقعیت رژیم ایران می‌تواند بطور چشمگیری در منطقه ضعیف شود.

این اعتراضات دو واقعیت را به شکل مشخص بیان کرده است: نخست آنکه، به هیچ‌وجه همه مردم ایران دست‌اندازی‌های رژیم در خارج از مرزهای کشور را حمایت نمی‌کنند. و دوم آنکه، حتی روحانی «میانه‌رو» هم نمی‌تواند پس از برداشتن تحریم‌ها و به‌دست آوردن منابع مالی پس از آن، وضعیت اقتصاد ایران را برای مردم کشور سر و سامان بدهد.

رژیم به احتمال زیاد از این توفان اعتراضات جان سالم بدر خواهد برد. اما درس این تظاهرات و اعتراضات را فراموش نخواهد کرد. برای رژیم مرزی وجود دارد که فرای آن توانایی بسیج پشتیبانی و اتلاف سرمایه مردم کشور برای ماجراجویی‌های خارجی خود را به قیمت به خطر انداختن حیات خود ندارد.

آمریکا در پشتیبانی معنوی از مردم ایران بدون دخالت در تظاهرات آنها کار درستی را انجام داده است. اکنون زمان آن رسیده است که آمریکا یک سیاست آگاهانه را برای مهار جمهوری اسلامی و به عقب راندن آن به درون خود با تشویق سیاست‌هایی که حکومت ایران را از آزادی عمل در منطقه باز می‌دارد به‌پیش ببرد. بویژه آمریکا می‌بایست این گفتمان سیاسی رژیم ایران که می‌گوید آمریکا از منطقه خارج شود را بی‌اعتبار کند.

متأسفانه منافع آمریکا در خاورمیانه همواره با پستی و بلندی‌هایی روبرو بوده است و مردم ایران نیز همواره در قلب حوادث این منطقه باقی خواهند ماند.

اما جمهوری اسلامی برای همیشه در ایران باقی نخواهد ماند.

آمریکا باید این واقعیت را برای مردم و کشورهای منطقه و متحدان خود مشخص کند تا آنها نیز با خواسته‌های دموکراتیک مردم ایران خود را منطبق کنند».

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More