شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اصابت سه راکت به سفارت آمریکا در بغداد؛ نخست وزیر و رییس پارلمان عراق این حملات را محکوم کردند

خبرگزاری فرانسه از قول یک منبع امنیتی خبر داد که از پنج راکتی که شامگاه یک‌شنبه به منطقه سبز بغداد شلیک شد، «سه راکت به داخل محوطه سفارت آمریکا» اصابت کرده است.همزمان نخست وزیر و رییس پارلمان عراق این حملات را نقض حاکمیت عراق خوانده و آن را محکوم کردند

این حملات شامگاه یک‌شنبه ششم بهمن ماه با راکت‌های کاتیوشا انجام شد و در جریان آن پنج راکت به منطقه سبز بغداد اصابت کرد. بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه در جریان این حملات، سه راکت به «داخل محوطه سفارت آمریکا» اصابت کرد.

هوشیار زیباری، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه سابق عراق، در صفحه توییتر خود خبر داد که رستوران سفارت آمریکا در جریان حمله راکتی شامگاه یک‌شنبه آسیب دیده است. او حمله به سفارت آمریکا را اقدامی خطرناک و تنش‌زا توصیف کرد که از سوی نیروهای کنترل نشده حشدشعبی انجام شده است و تاکید کرد که این اقدامات باید متوقف شود.

مقام‌های آمریکایی اصابت راکت‌ها به داخل محوطه سفارت آمریکا را تایید کردند اما بدون اشاره به اینکه در جریان آن کسی مصدوم شده است یا نه، گفتند که اصابت این راکت‌ها کشته‌ای نداشته است.

این درحالی است که همزمان و به دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر اینکه حمله راکتی شامگاه‌یک‌شنبه به داخل محوطه سفارت آمریکا در بغداد مجروح برجا گذاشته است، شبکه الحدث از فرود هلی‌کوپترهایی در محوطه سفارت آمریکا خبر داد.

این دومین بار در جریان حملات راکتی یک ماه گذشته به منطقه سبز بغداد است که راکت‌ها به داخل محوطه سفارت در بغداد اصابت کرده است، یک مقام آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفت که دوشنبه ۳۰ دی ماه(بیستم ژانویه) نیز راکت‌هایی به طور مستقیم به سفارت آمریکا در بغداد اصابت کرده بود.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر‌ عراق، حمله به سفارت آمریکا در بغداد را رفتاری فردی، غیرمسئولانه و نقض حاکمیت ملی عراق خواند و تاکید کرد که دستور شناسایی و دستگیری عاملان این حمله را صادر می‌کند.

همزمان محمد الحلبوسی، رییس پارلمان عراق، نیز در بیانیه‌ای حملات راکتی به سفارت آمریکا در بغداد را محکوم کرد و با تاکید براینکه این حملات نقض حاکمیت ملی عراق است، گفت که حملات مکرر به سفارت ایالات متحده قابل قبول نیست و با هدف آسیب رساندن به اعتبار عراق انجام می‌شود.

حملات راکتی به منطقه سبز بغداد که سفارت آمریکا و نمایندگی‌های بسیاری از کشورها در آن قرار دارد در هفته‌های اخیر بارها تکرار شده است. مقام‌های عراقی این حملات را ناشی از اقدامات غیرمسئولانه طیفی از نیروهای حشد شعبی عنوان می‌کنند.

این حملات در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، آغاز شده است. قاسم سلیمانی که  نزدیک به ۲۳ سال قبل فرمانده نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، و از چهره‌های موثر و مورد اعتماد خامنه‌ای بود در نخستین ساعات بامداد جمعه سیزدهم دی ماه در جریان هدف قرار دادن دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد به همراه ابومهدی مهندس، معاون حشد شعبی عراق و ده تن از محافظان و همراهان‌شان کشته شد. بخشی از نیروهای شبه‌نظامی حشد شعبی مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند و روابط بسیار نزدیکی با سلیمانی داشتند.

علی‌خامنه‌ای و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، گفتن که از آمریکا «انتقام سخت» خواهند گرفت.با این حال پس از حمله موشکی بامداد چهارشنبه سپاه پاسداران به پایگاه عین الاسد که به گفته مقام‌های آمریکایی خسارت جانی نداشت، خامنه‌ای در اولین سخنرانی خود بعد از کشته شدن سلیمانی، گفت: «بحث انتقام بحث دیگری است. دیشب [بامداد چهارشنبه هجدهم دی] فعلا فقط سیلی به آن‌ها زده شد. آن‌چه در مقام مقابله مهم است کارهای نظامی به این شکل کفایت قضیه را نمی‌کند» و «باید حضور فساد برانگیز آمریکا در منطقه تمام شود.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More