شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اسرائیل و مراکش برای عادی‌سازی روابط به توافق رسیدند

 

دولت اسرائیل در ادامه سیاست توسعه روابط با کشورهای عرب و خاورمیانه روز پنجشنبه با میانجی‌گیری آمریکا به توافق عادی‌سازی روابط با مراکش دست یافت.

خبرگزاری رویترز پنجشنبه ۲۰ آذرماه گزارش داد اسرائیل و مراکش توافق کرده‌اند روابط بین دو کشور را عادی‌سازی کنند. این توافق طی مذاکره تلفنی میان دونالد ترامپ و سلطان محمد ششم، پادشاه مراکش، صورت گرفت.

ترامپ در همین زمینه اعلام کرد اسرائیل و مراکش روابط دیپلماتیک میان دو کشور را برقرار خواهند کرد و به بازگشایی فوری دفاتر رابط و در نهایت گشودن سفارتخانه‌ خواهند پرداخت. 

رییس‌جمهوری آمریکا در صفحه توییترش این توافق را «پیشرفتی تاریخی» برای صلح در خاورمیانه خواند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از توافق با مراکش استقبال کرد و آن را اقدامی در مسیر صلح خواند. او افزود پرواز مستقیم بین دو کشور برقرار شده و دفاتر دیپلماتیک ایجاد می‌شود.

فلسطینیان اما این توافق را «غیرقابل پذیرش» خواندند. با این حال، پادشاه مراکش در تماسی تلفنی با رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت کشورش از راه حل برپایی دو کشور حمایت می‌کند.

 

 

در چارچوب این توافق، رییس‌ جمهوری آمریکا، پذیرفته است که ایالات متحده حق حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسد. این منطقه دهه‌‌ها محل مناقشه مراکش با جبهه نظامی پولیساریو است که مورد حمایت الجزایر قرار دارد. پولیساریو به دنبال استقرار یک دولت مستقل در این منطقه بوده است. 

یک مقام جبهه پولیساریو گفت این جبهه از تصمیم آمریکا برای شناسایی حق حاکمیت مراکش بر این منطقه، شدیدا متاسف است.

مراکش چهارمین کشوری است که پس از امارات متحده عربی، بحرین و سودان به عادی‌سازی روابط با اسرائیل می‌پردازد. مقام‌های دولت ترامپ اعلام کرده بودند که قرار است کشورهای بیشتری با اسرائیل توافق مشابه امضا کنند.

در همین زمینه، جرد کوشنر، مشاور ارشد ترامپ، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی، اجتناب‌ناپذیر است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More