شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اسرائیل: در صورت ادامه یافتن خشونت‌ها در غزه، پاسخی گسترده‌تر خواهیم داد

 

اسرائیل تهدید کرد که در صورت ادامه یافتن خشونت‌ها در مرز اسراییل، گروه‌های شبه نظامی مستقر در این منطقه را هدف حملات خود قرار خواهد داد.

 

 

به گزارش خبرگزارس آسوشیتدپرس، ژنرال رونن مانلیس، سخنگوی ارتش اسراییل، روز یک‌شنبه ۱۲ فروردین ماه و تنها یک روز پس از کشته شدن ۱۶ فلسطینی به دست نیروهای اسراییلی در نوار غزه، گفت که در صورت ادامه یافتن خشونت‌ها در مرز اسراییل، این کشور تمامی گروه‌های شبه‌نظامی مستقر در این منطقه را مورد هدف حملات خود قرار خواهد داد.

ژنرال رونن مانلیس، سخنگوی ارتش اسراییل

 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل نیز در بیانیه‌ای ضمن ستایش از سربازان اسراییلی که روز جمعه و شنبه در درگیری با فلسطینی‌ها حضور داشتند گفت :«اسراییل قاطعانه و مصمم، برای حفاظت از حاکمیت و امنیت شهروندانش اقدام می‌کند.»

وزیر بهداشت غزه اعلام کرده است که شدت درگیری‌ها در روز شنبه به‌طور قابل توجهی کاهش یافته و تنها چند گروه کوچک از فلسطینی‌ها به سنگ‌پرانی، در مرز اسراییل ادامه می‌دهند که در نتیجه آن ۲۵ نفر زخمی شده‌اند.

ده‌ها هزارفلسطینی، روز جمعه ۱۰ فروردین‌ماه در پاسخ به فراخوانی که روز چهارشنبه ۸ فروردین‌ منتشر شده بود، با شعار «راهپیمایی بازگشت»، در مرز نوار غزه و در نزدیکی دیوار حائل اسراییل اقدام به تجمع اعتراضی کردند. تجمعی که به گفته سازمان دهندگان آن، قرار است بمدت ۶ هفته ادامه یابد.

 

راهپیمایی معترضان فلسطینی

 

پس از انتشار این فراخوان، دولت اسراییل از استقرار بیش از ۱۰۰ تیرانداز ماهر در مرز مشترک خود با غزه خبر داد و گفت که این سربازان در صورت بروز هرگونه رفتار خشونت‌آمیزی از سوی فلسطینی‌ها، حق شلیک دارند.

در نخستین روز این تجمع، بروز درگیری میان فلسطینی ها و نیروهای ارتش اسراییل، دست کم ۱۶ نفر کشته و بیش از صدها نفر زخم شدند.

رهبری این تجمع اعتراضی را گروه شبه‌نظامی حماس بر عهده دارد.

این درگیری، مرگ‌بارترین رویارویی خشونت‌بار میان فلسطینی ها و نیروهای اسراییلی در این منطقه، طی ۴ سال گذشته است.

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، با مسئول خواندن اسراییل در قبال کشته‌شدگان فلسطینی، روز شنبه ۱۱ فروردین را روز عزای ملی اعلام کرد.

 

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین

 

از سوی دیگر نتانیاهو در پیامی توییتری گفت که برگزاری این راهپیمایی خشونت‌آمیز در مرز جنوبی اسراییل، یکی دیگر از تحریکات حساب شده حماس است که عمدا جان شهروندان غزه، زنان و کوکان را به خطر می اندازد و تلاش می کند تا اسراییل را مقصر معرفی کند. به سادگی، این بخشی از استراتژی حماس است.

راهپیمایی خشونت آمیز در مرز جنوبی اسرائیل یکی دیگر از تحریکات عمدی توسط حماس است که عمدا به غیر نظامیان گازی آسیب می رساند. از جمله زنان و کودکان، در حالی که تلاش می کنند سرزنش اسرائیل را جبران کنند.

 

 

سازمان‌ دهندگان این تظاهرات انتظار دارند که تجمع معترضان فلسطینی در روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت (۱۵ می)، مصادف با هفتادمین سالگرد تاسیس اسراییل به اوج خود برسد. روزی که در میان فلسطینی‌ها به روز «نکبت» معروف است.

 

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان‌ملل متحد

 

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان‌ملل متحد، نیز در واکنش به این درگیری‌ها،با انتشار بیانیه‌ای، ضمن ابراز تاسف نسبت به این درگیری و تسلیت به بازماندگان قربانیان آن، خواستار تحقیقاتی شفاف و مستقل در خصوص این حادثه شد.

 

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

 

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه ای خواستار انجام تحقیقاتی مستقل در خصوص استفاده ارتش اسراییل از سلاح های جنگی در برخورد با معترضان فلسطینی شد.

او ضمن تاکید بر حق اسراییل در حفاظت از مرزهایش گفت، که وقایع روز جمعه به روشنی نشان دهنده ضرورت یافتن راه حلی سیاسی برای مسئله فلسطین و از سر گیری فوری گفتگو های صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌هاست.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More