شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اسرائیل خطاب به اتحادیه اروپا: حضور شرم‌آور خود را در مراسم تحلیف قصاب تهران لغو کنید

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل از ابراهیم رییسی به دلیل سوابقش در نقض حقوق بشر و عضویت در هیات مرگ اعدام‌های۶۷ به عنوان «قصاب تهران» نام برد و با «شرم‌آور» خواندن تصمیم اتحادیه اروپا برای فرستادن یک نماینده به مراسم تحلیف رییسی، خواستار لغو سریع این سفر شد.

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای تصمیم اتحادیه اروپا برای فرستادن یک دیپلمات‌ ارشد خود برای شرکت در مراسم تحلیف ابراهیم رییسی را«گیج‌کننده» خواند و گفت: «ما قویا به اتحادیه اروپا توصیه می‌کنیم که خیلی سریع حضور شرم‌آور خود را در مراسم تحلیف قصاب تهران لغو کند.»

این بیانیه افزود: «دست رییس‌جمهوری جدید ایران به خون هزاران شهروند ایرانی آلوده است و حضور اتحادیه اروپا به حملات ایران و سیاست تهاجمی حکومت آیت‌الله‌ها مشروعیت می‌دهد. تملق و کرنش نسبت به رژیم‌های خشن و خودکامه تنها آنها را به خشونت و تهاجم بیشتر ترغیب می‌کند.»

قرار است انریکه مورا، معاون سیاسی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای شرکت در مراسم تحلیف رییسی در روز پنج‌شنبه به ایران سفر کند.

وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه خود عنوان کرد که تصمیم اروپا برای فرستادن نماینده خود به مراسم تحلیف رییسی تنها چند روز پس از حمله جمهوری اسلامی به کشتی مرسر استریت در دریای عرب و کشته شدن دو شهروند بریتانیایی و رومانیایی صورت می‌گیرد.

مارک دوبوویتز، مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، نیز تصمیم معاون سیاسی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حضور در مراسم تحلیف ابراهیم رییسی را «شرم‌آور» خواند و گفت: «رییسی یک کشتارگر جمعی و تهدیدی علیه صلح جهانی است. این یک تنزل جدید برای دیوان‌سالارهای سیاست خارجه اتحادیه اروپاست.»

ماه گذشته، جاوید رحمان،‌ گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه وضعیت حقوق بشر در ایران، خواستار تحقیقات مستقل درباره اعدام هزاران زندانی سیاسی در سال ۶۷ در ایران و نقش ابراهیم رئیسی در این اعدام‌ها شد.

پیشتر اگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل، نیز در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال، از شورای حقوق بشر و جامعه بین‌المللی خواسته بود «سازوکار مستقلی» برای «تحقیقات موثر» درباره ابراهیم رئیسی و جنایت‌هایش در نظر بگیرد و در این زمینه اقدام عملی کند.

در جریان اعدام‌ زندانیان عقیدتی‌ـ‌سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ به فرمان روح‌الله خمینی و با تصمیم‌ «هیات مرگ»، که رییسی عضو آن بود، چند هزار نفر از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های جمهوری اسلامی مخفیانه اعدام و در گورهای جمعی دفن شدند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More