شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اسرائیل: ایران برای ساخت بمب اتمی به دو سال زمان نیاز دارد

براساس گزارش سالانه رکن اطلاعات ارتش اسرائیل از تهدیدهای امنیتی کشور در سال ۲۰۲۱، می‌گوید که جمهوری اسلامی برای ساخت نخستین بمب اتمی خود که قابلیت شلیک داشته باشد به کمتر از دو سال زمان نیاز دارد.

بر اساس این برآورد، برای اینکه ایران بتواند در طول دو سال به سلاح اتمی دست یابد، نخست جمهوری اسلامی باید تصمیم بگیرد که با تمام توان به سوی بمب حرکت کند. این یعنی اینکه نه تنها تمام تعهدات برجامی را زیر پا بگذارد، بلکه از ان‌پی‌تی نیز خارج شود.

به گفته رکن اطلاعات ارتش اسرائیل، ایران هنوز چنین تصمیمی نگرفته و در واقع امیدوار است که بتواند در مذاکره با آمریکا، برجام را زنده کند تا از فشار اقتصادی شدید علیه خود بکاهد.

بر اساس این گزارش، هم‌اکنون ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده در حد چهار یا ۲۰ درصد دارد که اگر همین امروز تصمیم بگیرد، می‌تواند در طول چهار ماه، میزان کافی اورانیوم با غنای ۹۰ درصد برای دو بمب اتمی تهیه کند. اما ساخت تجهیزات دیگری مانند چاشنی انفجاری و سوار کردن کلاهک اتمی روی موشک‌های موجود و امتحان آن، مجموعا زمان لازم برای دستیابی ایران به یک بمب اتمی قابل استفاده را به دو سال می‌رساند.

در همین زمینه، یک مقام رکن اطلاعات ارتش به رسانه‌های اسرائیلی گفته که اگرچه شاید بتوان با بازگشت به برجام، ذخیره اورانیوم غنی‌شده را از ایران خارج کرد، اما حال جمهوری اسلامی به توان علمی و عملی لازم برای غنی‌سازی اورانیوم در سطح گسترده دست یافته که قابل بازگشت نیست.

رکن اطلاعات ارتش اسرائیل همچنین باور دارد که صرف نظر از اینکه چه کسی گام نخست را برخواهد داشت، ایران و آمریکا دوباره به برجام بازخواهند گشت. ارتش اسرائیل، اگرچه این کشور مخالف برجام است، اما بر این باور است که اسرائیل باید به جای مخالفت صرف با برجام، سعی کند با ارائه اطلاعاتی به دولت جدید آمریکا در زمینه اینکه جمهوری اسلامی چطور از سرمایه به دست آمده پس از امضای برجام بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ استفاده کرد، واشینگتن را به سمت امضای قراردادی بهتر سوق دهد. قراردادی که از جمله برای ابد ایران را از غنی سازی اورانیوم در حد ۹۰ درصد بازدارد.

رییس رکن اطلاعات ارتش اسرائیل، ژنرال تامیر هایمان با اشاره به اینکه کرونا و بحران اقتصادی کمر رژیم ایران را خم کرده، تأکید کرد که این موضوع موجب شکسته شدن کمر جمهوری اسلامی نشد و تهران حتی سرعت برنامه اتمی خود را افزایش داد و حال امیدوار است با بازگشت به برجام، بتواند برخی از مشکلات اقتصادی خود را نیز حل کند.

گزارش رکن اطلاعات ارتش می‌گوید اگر روزی قرار باشد اسرائیل برنامه اتمی ایران را نابود کند، حملات یا خرابکاری‌ها باید در سه بخش باشد: غنی‌سازی، ساخت چاشنی انفجاری و برنامه موشکی.

بخش دیگری از گزارش رکن اطلاعات ارتش اسرائیل به بازوهای منطقه‌ای ایران، به ویژه حزب‌الله اختصاص دارد. بر اساس این گزارش، حزب‌الله احتمالا قصد وارد شدن به یک جنگ تمام عیار با اسرائیل را ندارد اما این احتمال وجود دارد که نبردهای کوچکی بین طرفین در بگیرد.

رکن اطلاعات ارتش اسرائیل می‌گوید تا پیش از این حزب‌الله بر این باور بود که هرگونه اقدامش علیه اسرائیل می‌تواند به یک جنگ تمام عیار مبدل شود و به همین دلیل از اقدام علیه اسرائیل خودداری می‌کرد. اما حال این گروه به این نتیجه رسیده که می‌تواند علیه اسرائیل اقداماتی انجام دهد که واکنش اسرائیل به آنها نیز محدود باشد.

رییس رکن اطلاعات گفته که ایران و حزب‌الله می‌کوشند در سوریه مستقر شوند تا اسرائیل را از طریق بلندی‌های جولان تهدید کنند. اما به گفته او، حملات اسرائیل موفق شده تا کنون تا حدی زیادی جلوی این تلاش را بگیرد.

یک مقام نظامی اسرائیلی نیز به روزنامه‌نگاران گفته که در حال حاضر نفوذ و استقرار در کشورهای عراق و یمن و تهدید اسرائیل از این کشورها، بهترین راهی است که جمهوری اسلامی برای ادامه حملات خود بدون ایجاد خطر جنگ تمام عیار پیدا کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More