شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استقرار دژبانان روس در کوبانی برای تسهیل خروج کردها

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد یگانی متشکل از نیروهای پلیس نظامی این کشور برای تسهیل خروج نیروهای کرد وابسته به یگان‌های مدافع خلق وارد شهر کوبانی در شمال سوریه شدند.

روز چهارشنبه اول آبان خبرگزاری تاس به نقل از وزارت دفاع روسیه، مبارزان کرد تسلیحات خود را ۳۰ کیلومتر از مرز مشترک با ترکیه دور خواهند کرد.

روسیه پیش‌تر به این نیروهای کرد هشدار داده بود در صورت عدم پایبندی به توافق منعقدشده بین ترکیه و سوریه در راستای خروج کردها از امتداد مرز شمال‌شرقی سوریه با ترکیه، با درگیری مسلحانه بیشتری مواجه خواهند شد. بر اساس این توافق، نیروهای سوری و روس با استقرار در مناطق شمال‌شرق سوریه اقدام به خروج مبارزان کرد و سلاح‌های آنان خواهند کرد.

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در گفتگو با شبکه خبری ان‌تی‌وی این کشور گفت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور سوریه، به او تضمین داده که مبارزان کرد مدافع خلق مجاز به ماندن در نقاط مشترک مرزی سوریه با ترکیه نخواهند بود.

مایکل گاهلر، نماینده آلمان در مجلس اروپا، توافق فوق را «ضربه اساسی به ناتو» خواند و گفت: «ما خواستار خروج فوری ترکیه از سوریه‌ایم.»

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد دولت سوریه با هدف اجرایی کردن توافق روسیه با ترکیه ۱۵ پست مرزی در مرز مشترک با ترکیه ایجاد خواهد کرد.

نمایندگان مجلس اروپا نیز روز چهارشنبه اقدام ترکیه به ایجاد یک «منطقه امن» در شمال‌شرق سوریه را محکوم و زمینه را برای تحریم مالی این کشور فراهم کردند.

دولت‌های اروپایی از آغاز به یورش ترکیه به مناطق کردنشین سوریه در پی خروج نظامیان آمریکایی از این نواحی معترض بوده‌ اما در نحوه برخورد با دولت ترکیه با تشتت آرا روبرو بوده‌اند.

نمایندگان مجلس اروپا نقش مستقیمی در سیاستگذاری خارجی اتحادیه اروپا ندارند اما از قدرت لازم برای اعمال محدودیت‌های مالی این اتحادیه را علیه ترکیه برخوردارند.

دولت ترکیه قبلا اعلام کرده بود قصد دارد «ناحیه امنی» در امتداد مرز مشترک ۴۴۰ کیلومتری خود با شمال‌شرق سوریه ایجاد کرد. 

بر اساس پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است روز پنجشنبه به تصویب نمایندگان مجلس اروپا برسد، این نمایندگان خواهان «اقدامات متناسب و هدفمند اقتصادی علیه ترکیه» خواهند شد.

این قطعنامه طرح منطقه امن ترکیه را «قاطعانه مردود» دانسته و خواهان تحریم مقام‌های ترک به علت نقض حقوق بشر در خلال حمله به مناطق کردنشین شمال سوریه شده است.

در تحولی دیگر، وزارت خارجه روسیه ضمن رد کردن ایده آلمان، اعلام کرد نیازی به ایجاد یک منطقه امنیتی تحت کنترل بین‌المللی در شمال شرق سوریه نمی‌بیند. 

پیش‌تر، وزرات دفاع آلمان پیشنهاد ایجاد یک منطقه امنیتی تحت نظارت بین‌المللی با مشارکت ترکیه و  روسیه را مطرح کرده بود. ناتو و آمریکا محتاطانه از این پیشنهاد استقبال کردند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More