شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استقبال ترامپ از پیروزی بزرگ محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی بریتانیا

هم‌زمان با انتشار خبر پیروزی قطعی حزب محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی بریتانیا، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، ضمن تبریک به نخست‌وزیر بریتانیا از آمادگی برای معامله جدید تجاری بین این دو کشور خبر داد.

بر اساس آخرین نتایج انتخابات سراسری بریتانیا، حزب حاکم محافظه‌کار به‌ رهبری بوریس جانسون، نخست‌وزیر کنونی، با کسب ۳۶۵ کرسی به پیروزی رسیده است. سهم این حزب حدود ۴۳ درصد از کل کرسی‌های مجلس عوام است.

جانسون بامداد جمعه ۲۲ آذرماه در سخنرانی پیروزی خود، ضمن اشاره به اختلاف‌نظرهای ادامه‌دار درباره طرح برگزیت اعلام کرد: «ما در حال مشاجره درباره مشاجره و درباره لحن مشاجره بوده‌ایم، من این کار بی‌معنی را تمام می‌کنم.»

او ضمن تاکید بر انجام برگزیت پیش از پایان ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی اضافه کرد: «مردم تغییر می‌خواهند. ما نمی‌توانیم و نباید آن‌ها را ناامید کنیم. هم‌زمان با تغییر ما هم باید تغییر کنیم.»

نخست‌وزیر بریتانیا با اظهار اینکه هیچ اما و اگری در رابطه با برگزیت وجود ندارد، افزود: «به عنوان یک کشور متحد از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم و کنترل قوانین، مرزها، پول، تجارت و سیستم مهاجرتی را دوباره در دست می‌گیریم.»

جانسون همچنین اظهار کرد: «ما باید برای چالش برخیزیم. پارلمان باید تغییر کند این انتخابات نشان داد اجرای برگزیت، تصمیم انکارناپذیر، بی‌چون و چرا و محکم مردم بریتانیاست.»

برگزیت یا چگونگی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از موضوع‌های اصلی انتخابات روز پنج‌شنبه در بریتانیا بود.

حزب محافظه‌کار بریتانیا، به ‌رهبری جانسون، با اکثریت قوی در مجلس عوام می‌تواند طرح توافق با اتحادیه اروپا را به راحتی تصویب کند و در ماه‌های آینده در نهایت بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود.

مجلس عوام بریتانیا ۶۵۰ کرسی دارد و هر حزبی که دست‌کم ۳۲۶ کرسی به‌دست آورد، می‌تواند به عنوان اکثریت بدون ائتلاف یا سایر احزاب دولت تشکیل دهد.

انتخابات روز پنج‌شنبه، سومین انتخابات سراسری در بریتانیا ظرف کم‌تر از پنج سال بود. در این انتخابات هم، «برگزیت» یکی از محورهای اصلی در کارزارهای تبلیغاتی احزاب بود.

هم‌زمان با اعلام نتایج اولیه انتخابات سراسری در بریتانیا، بهای پوند نسبت به ارزهای دیگر افزایش یافت.

در پی پیروزی حزب محافظه‌کار در انتخابات، جرمی کوربین،‌ رهبر حزب کارگر، نتایج انتخابات را «بسیار ناامیدکننده» توصیف کرد و گفت در انتخابات بعدی رهبر حزب کارگر نخواهد بود.

به گفته کوربین، مساله چگونگی خروج از اتحادیه اروپا جامعه را «دوقطبی» کرده است و اجازه نمی‌دهد سایر موضوع‌ها به صورت معمول مطرح شود.

بر اساس آخرین نتایج، حزب کارگر در انتخابات روز پنج‌شنبه تنها  ۲۰۳ کرسی به‌دست آورد.

این حزب ۴۲ کرسی خود را در مناطق مختلف، حتی در مناطقی که به طور سنتی و تاریخی به نمایندگان این حزب رای می‌دادند، از دست داده است.

 

ترامپ: آماده بستن توافق تجاری گسترده‌ایم

ترامپ روز جمعه در واکنش به نتایج انتخابات بریتانیا ضمن «پیروزی بزرگ» خواندن آن برای رهبر حزب محافظه‌کار، در صفحه توییتر خود نوشت:‌‌ «بریتانیا و ایالات متحده اکنون پس از برگزیت می‌توانند توافق تجاری جدید و عظیمی را آغاز کنند.»

او همچنین گفت: «این توافق ظرفیت آن را دارد که به مراتب بزرگ‌تر و پرسودتر از هر توافقی باشد که می‌توان با اتحادیه اروپا بست.»

ترامپ از حامیان طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست و پیشتر نیز اشاره کرده بود که در صورت خروج بریتانیا،‌ آمریکا می‌تواند معامله تجاری «بسیار خوب» و «خارق‌العاده» با این کشور امضا کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More