شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استعفای رییس پلیس آتلانتا درپی کشته شدن یک شهروند آمریکایی آفریقایی‌تبار دیگر به دست پلیس

با شدت گرفتن تظاهرات در آتلانتا در پی کشته شدن ریچارد بروکس، یک شهروند دیگر آمریکایی-‌آفریقا، با شلیک پلیس، اریکا شیلدز، رییس پلیس این شهر، روز شنبه از سمت خود استعفا داد.

کیشا باتمز، شهردار آتلانتا، در یک کنفرانس مطبوعاتی با اعلام این خبر خواستار «اخراج فوری» افسری شد که به بروک شلیک کرده است. پس از آن بود که مامور پلیسی که ریچارد بروکس، یک شهروند آمریکایی‌-آفریقا، را در آتلانتا به ضرب گلوله کشته بود از سمت خود اخراج شد و مامور پلیس دیگری که در این درگیری حضور داشت به مرخصی فرستاده شد.

باتمز گفت: «رییس پلیس پیشنهاد داده که سریعا از سمت خود کناره‌گیری کند تا پلیس بتواند با اتخاذ اقدامات فوری اعتماد جامعه را که به شدت به آن نیازمندیم بازسازی کند.»  

بنا به گزارش‌ها، جمعه شب ماموران پلیس آتلانتا به یکی از شعبه‌های رستوران‌های فست فود وندیز اعزام شدند که گفته می‌شد بروکس در صف خرید ماشین‌رو این شعبه در خودروی خود خوابیده بود.

به گفته پلیس، پس از اینکه آزمایش الکل بروکس منفی شد ماموران تلاش کردند او را بازداشت کنند و همین امر به درگیری فیزیکی بین ماموران و بروکس منجر شد. گفته می‌شود در این درگیری بروکس تپانچه برقی (تیزر) یکی از ماموران را می‌گیرد و فرار می‌کند.

ویدیویی که از صحنه درگیری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد بروکس بعد از طی مسافتی برمی‌گردد و به نظر می‌رسد که تپانچه برقی (تیزر) را به سمت پلیس نشانه رفته و در همین زمان مامور بعدی به او شلیک می‌کند.  

آمبولانس بروکس را به بیمارستان منتقل کرد اما او پس از عمل جراحی درگذشت. یکی دیگر از ماموران نیز دچار جراحت شده بود که پس از مداوا از بیمارستان مرخص شد.  

این چهل و هشتمین پرونده‌ تیراندازی از سوی پلیس در سال ۲۰۲۰ است که اداره تحقیقات ایالت جورجیا در حال تحقیق و تفحص بر روی آن است.

روز شنبه، معترضان در محل تیراندازی به بروکس تظاهرات کردند. این در حالی‌ است که چند تظاهرات دیگر نیز در اعتراض به نژادپرستی و خشونت پلیس در نقاط مختلف این شهر در جریان بود.

به گزارش واشنگتن‌پست، پیش از آنکه رییس‌پلیس استعفای خود را اعلام کند، انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان از او خواسته بود استعفا بدهد.

کشته شدن بروکس در حالی اتفاق می‌افتد که بیش از دو هفته است که آمریکا و شهرهای مختلف جهان صحنه تظاهرات به نژادپرستی است. این جنبش پس از آن به راه افتاد که جورج فلوید، شهروند آمریکایی‌آفریقایی‌تبار، روز پنجم خرداد در شهر مینیاپولیس به دست پلیس کشته شد.  

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More