شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استعفای رهبر حزب سوسیال‌دموکرات آلمان در آستانه تشکیل دولت جدید ائتلافی

 

مارتین شولتس، رهبر حزب سوسیال‌دموکرات آلمان از مقام خود کناره‌گیری کرد.

به گزارش دویچه‌وله، روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن، مارتین شولتس که قرار بود وزیر امور خارجه‌ی دولت ائتلافی آینده در آلمان شود، از رهبری حزب سوسیال‌دموکرات استعفا کرد.

آندره نالس در ماه‌های آینده، طی انتخاباتی درون‌حزبی رهبر حزب و جانشین شولتس خواهد شد. او پیش‌تر وزیر کار آلمان بوده و در صورت کسب آرای حزبش، نخستین زنی خواهد بود که در طول ۱۵۰ سال گذشته، رهبر حزب سوسیال‌دموکرات می‌شود.

اعلام استعفای شولتس پس از چند روز بحث و تبادل‌نظر در رابطه با دولت ائتلافی آینده آلمان رخ داده است. برخی از اعضای این حزب، با ائتلاف با حزب دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل، مخالف بودند.

مایکل شولتس ضمن اعلام رسمی استعفای خود، گفت:«من با استعفا از رهبری حزب، تصمیم دارم در دولت آینده‌ی آلمان نیز شرکت نکنم. امیدوارم این امر به پایان‌یافتن اختلافات حزب سوسیال‌دموکرات کمک کند و اعضای حزبمان بر تشکیل دولت ائتلافی تمرکز کنند». او سال گذشته، با کسب تقریباً صددرصد آراء به رهبری این حزب رسید.

مذاکرات چهارماهه‌ی سوسیال‌دموکرات‌ها با حزب محافظه‌کار دموکرات‌مسیحی تحت رهبری آنگلا مرکل، اگرچه به توافق برای تشکیل دولت ائتلافی منتهی‌شد، اما این توافق اختلافات درون‌حزبی سوسیال‌دموکرات را تا حدی بالا برد که منجر به استعفای شولتس شد. برخی از اعضای حزب، او را متهم به تلاش برای گرفتن مقام وزارت خارجه کرده‌اند. او گفته است که استعفایش و نیز عدم شرکت در دولت آینده‌ی آلمان، این شبهات را از بین می‌برد و ائتلاف توافق‌شده را حفظ خواهد کرد.

روز چهارشنبه ۱۸ بهمن‌ماه، حزب دموکرات‌مسیحی آلمان، به رهبری آنگلا مرکل، صدر‌اعظم کنونی این کشور، با حزب سوسیال‌دموکرات به رهبری مارتین شولتس، بر سر تشکیل دولت جدید ائتلافی به توافق رسیدند. با این‌حال، تأیید نهایی این توافق، به رأی اعضای حزب سوسیال‌دموکرات در اواخر اسفندماه امسال بستگی دارد. چپ میانه در این حزب، هنوز با بدنه اصلی حزب، بر سر دادن رأی مثبت به توافق حزب با آنگلا مرکل برای تشکیل دولت ائتلافی آینده، اختلاف‌نظر دارد.

معلوم نیست که آیا استعفای رهبر سوسیال‌دموکرات‌ها، توافق برای تشکیل دولت ائتلافی را حفظ خواهد کرد یا نه. باید منتظر انتخابات حزب سوسیال‌دموکرات در اوخر اسفند بود تا نتیجه‌ی آن، سرنوشت دولت ائتلافی و نیز چهارمین دوره‌ی صدرات آنگلا مرکل را نیز تعیین کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More