شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استخدام ماموران اطلاعاتی خصوصی برای یافتن نقاط ضعف برجام از سوی دولت ترامپ

 

دولت ترامپ برای یافتن نقاط ضعف توافق هسته‌ای از یک شرکت اسرائیلی که در امور جاسوسی تخصص دارد تقاضای کمک کرده است.

هفته‌نامه گاردین، (آبزرور)، در گزارشی اختصاصی در این مورد می‌نویسد: «مشاوران دونالد ترامپ از یک شرکت خصوصی اسرائیلی خواسته بودند تا ماموران اطلاعاتی آن علیه افراد کلیدی در دولت اوباما که به پیشبرد مذاکرات برای رسیدن به توافق هسته‌ای یاری رسانده بود، به عملیات جاسوسی و بدنام کردن آنها بپردازند».

بر اساس این گزارش، این عملیات که در ماه می سال گذشته برنامه‌ریزی شده بود، مشخصاً بن رودز، یکی از مشاوران امنیت ملی باراک اوباما و کولین کاهل، معاون دستیار دولت او را زیرنظر گرفته بود تا از این طریق توافق هسته‌ای را بی‌اعتبار کنند».

به گزارش آبزرور، این «افشاگری ناگهانی و چشمگیر» تنها چند روزی پیش از تصمیم دونالد ترامپ در مورد ماندن در توافق هسته‌ای و یا باطل کردن آن صورت می‌گیرد.

جک استرا،  وزیر خارجه پیشین انگلیس که در مذاکرات هسته‌ای با ایران حضور داشته است در این‌باره به روزنامه گاردین گفته است: «این‌ها اتهاماتی باورنکردنی و وحشتناک است که همزمان استیصال شدید ترامپ و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل را برای بی‌اعتبار کردن توافق هسته‌ای و تضعیف موقعیت افراد درگیر در آن نیز نشان می‌دهد».

یک دیپلمات پیشین دیگر انگلیسی که نخواسته، نام او آورده شود به گاردین گفته است: «این واقعاً شرم‌آور و زشت است. همه مفهوم مذاکره بین دو طرف در این است که علیه همدیگر توطئه نکنند».

به گفته آبزرور، مسئولان دولت ترامپ همزمان با سفر او به تل‌ آویو در سال گذشته با این شرکت اسرائیلی تماس گرفته بودند. ترامپ در سفر خود به اسرائیل به نتانیاهو قول داده بود دولت اجازه نخواهد داد ایرانی‌ها به بمب هسته‌ای مجهز شوند و اضافه کرده بود که «حکومت ایران فکر می‌کند پس از توافق هسته‌ای سال۲۰۱۵ می‌تواند هر کاری را که دلش می‌خواهد انجام دهد».

به نوشته آبزرور،« ماموران اطلاعاتی شرکت اسرائیلی مأموریت داشته‌اند که در مورد زندگی گذشته و افکار سیاسی مسئولان دولت اوباما تحقیق کنند و رابطه آنها را با گروه‌های هوادار و لابی حکومت ایران در آمریکا شناسایی کنند».

بر اساس این گزارش،‌از ماموران اطلاعاتی خصوصی همچنین خواسته شده بود تا با روزنامه‌نگاران نیویورک تایمز، تلویزیون MSNBC، نشریه آتلانتیک، مجله ووکس و روزنامه اسرائیلی هاآرتص که با بن رودز و کولین کاهل دائم در تماس بوده‌اند ارتباط برقرار کنند و از آنها اطلاعات لازم را برای تحقیقات خود بگیرند.

بن رودز در مقاله‌ای در نیویورک تایمز در سال۲۰۱۶ اعتراف کرده بود که او با براه انداختن و استفاده از یک کانال تبلیغات رسانه‌ای که شامل روزنامه‌نگاران غیرحرفه‌ای است تلاش کرده بوده تا برای توافق هسته‌ای در رسانه‌های آمریکایی هوادار بیافریند.

به نوشته آبزرور، با آنکه تماس‌های اولیه منابع دستیاران دولت ترامپ با این کارآگاهان خصوصی امری ثابت‌شده است، اما مشخص نیست که آنها واقعاً چه‌کاری کرده‌اند و تا چه‌مدت به انجام آن مشغول بوده‌اند.

بن رودز به روزنامه آبزرور گفته است: «من هیچ اطلاعی از این موضوع نداشته‌ام. البته متأسفانه تعجب‌زده هم نیستم. اما معتقد هستم جاسوسی در مورد زندگی شخصی یک کارمند حرفه‌ای درحین اجرای مسئولیت‌های خود در کاخ سفید یک عمل ترسناک و خودکامگی است».

یک مقام کاخ سفید از هرگونه اظهارنظر در مورد گزارش آبزرور خودداری کرده است.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More