شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

از سرگیری دوباره اعتراض‌ها و درگیری‌ها در شهرک صدر بغداد

پس از یک روز آرامش نسبی، بار دیگر تظاهرات و درگیری معترضان با نیروهای امنیتی عراق در شهرک صدر، حومه شمال شرقی بغداد، از سرگرفته شد.

خبرگزاری رویترز شامگاه دوشنبه پانزدهم مهرماه در گزارشی نوشت که در جریان درگیری‌های دوشنبه‌شب میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی عراق، دست‌کم ۱۵ تن در شهرک صدر کشته شده‌اند.

آسوشیتد پرس نیز در گزارشی نوشت صدها تن در شهرک صدر دست به تظاهرات زدند. به گزارش این خبرگزاری، معترضان قصد داشتند خود را به میدان تحریر برسانند اما با واکنش و مقاومت نیروهای امنیتی عراق مواجه شدند. به نوشته این خبرگزاری در نتیجه درگیری‌ها در شهرک صدر ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

پیشتر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، دستور داده بود تا به منظور کاهش تنش‌ها در شهرک صدر، نیروهای پلیس جایگزین سربازان ارتش شوند.

 

 

شهرک صدر از مناطق فقیر‌نشین و بسیار پرجمعیت بغداد به شمار می‌رود. نزدیک به یک‌سوم، از جمعیت هشت میلیونی بغداد، در شهرک صدر زندگی می‌کنند.

بر پایه گزارش‌ها، خدمات اجتماعی و دولتی در شهرک صدر ضعیف است و دسترسی به آب یا برق نیز برای همه ساکنان مهیا نیست. بخش قابل ملاحظه‌ای از ساکنان نیز در شمار بیکاران جامعه هستند.

از زمان آغاز اعتراض‌های سیاسی و تظاهرات‌های گسترده در بغداد و چند شهر دیگر عراق، تاکنون دست‌کم ۱۱۰ تن از معترضان کشته و بیش از شش هزار تن زخمی شده‌اند.

تظاهرکنندگان در عراق نسبت به فساد دولتی، ضعف خدمات‌ عمومی و آمار بالای بی‌کاری، به ویژه در میان جوانان و دانش‌آموخته‌گان دانشگاهی، معترض هستند.

دولت عادل المهدی روز یک‌شنبه، به منظور کاهش تنش‌ها و جلب نظر معترضان، اعلام کرد برخی از طرح‌های اصلاحی یا رفاهی، از جمله طرح واگذاری زمین به نیازمندان، در دستور کار دولت قرار گرفته است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More