شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
بریتانیا، موج گرما و کمبود آب

از جزیره‌ای سبز به قهوه‌ای در تصویرهای ماهواره‌ای

در میانه طولانی‌ترین موج گرما در ۴۰ سال اخیر در بریتانیا، از یکشنبه دو هفته آینده (چهاردهم مردادماه)، محدودیت‌های مصرف آب در شمال‌غربی انگلستان، بر هفت‌میلیون نفر ساکنان محلی اعمال می‌شود. از سال ۲۰۱۲ میلادی به این‌سو، این نخستین مرتبه است که چنین محدودیت‌هایی در جزیره بریتانیا اجرایی می‌شود.

تأثیرگذاری موج گرما بر طبیعت بریتانیا را در تصویرهای ماهواره‌ای می‌توان آشکارا دید: در تیرماه سال گذشته، سرسبزی بیشتری را می‌توان به‌نسبت تیرماه امسال دید.

محدودیت‌هایی که قرار است برای مصرف آب در انگلستان اعمال شود، متمرکز بر استفاده از شلنگ برای آبیاری چمن یا محوطه‌های سبز بیرون خانه‌ها و یا استفاده از شلنگ برای تمیزکردن محوطه‌ها یا ماشین‌هاست.

یک خانواده چهار نفره در شمال‌غربی انگلستان، در یک روز، به‌طور میانگین، ۵۴۰ لیتر آب مصرف می‌کند. میزان آبی هم که می‌تواند تنها درطول یک ساعت از یک شلنگ خارج شود، همان ۵۴۰ لیتر است.

افرادی که این مقررات را نقض کنند، با حداکثر یک‌هزار پوند جریمه نقدی روبه‌رو می‌شوند و ممکن است پرونده نقض مقرراتشان هم برای بررسی به دادگاه ارسال شود.

هم‌زمان، یک شرکت عرضه‌کننده آب در انگلستان، روز جمعه ۲۹ تیرماه، به دولت درخواست داد که اجازه دهد آب بیشتری از دریاچه‌های محلی برداشت کند.

این درخواست، درحالی مطرح شده است که نبود بارندگی، موجب کاهش سطح آب‌ دریاچه‌هایی ازجمله اولس‌واتر، ویندرمِر و اِنِردیل، شده است؛ دریاچه‌هایی از منابع اصلی تأمین آب در شمال‌غربی این کشورند.

به‌‌جز شمال‌غربی انگلستان، ایرلند شمالی در بریتانیای کبیر، تنها بخش این کشور است که مقررات محدودیت مصرف آب وضع کرده بود که البته این مقررات، روز چهارشنبه ۲۷ تیرماه، برداشته شد.

پیش‌بینی می‌شود در شمال‌غربی بریتانیا، محدودیت‌های تازه بین ۵ تا ۱۰ درصد در روز از مصرف آب بکاهد که معادل دست‌کم ۱۰۰میلیون لیتر آب در روز خواهد بود.

همچنین به شهروندان بریتانیا توصیه شده تا زمان کمتری در حمام صرف کنند؛ ماشین‌هایشان را اگر لازم است، فقط با یک سطل آب و اسفنج بشویند؛ منتظر باران بمانند تا چمن‌هایشان دوباره سرسبز شود؛ موقع مسواک‌زدن، شیر آب را ببندند؛ به‌جای شلنگ، از سطل یا ظرف‌های آب‌پاش استفاده کنند و درنهایت، استخرهایشان را تا نیمه پر کنند و از آب استخر برای آبیاری گیاهان استفاده کنند.

پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی نشان می‌دهد که هفته آینده هم بریتانیا با موج تازه‌ای از گرما روبه‌رو خواهد شد و حداقل دما در محدوده ۳۰ درجه سانتی‌گراد باقی می‌ماند؛ هرچند احتمال دارد در گذر این آخرهفته، در برخی نقاط کشور، بارندگی رخ بدهد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More