شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ازسرگیری صدور نفت ایران به سوریه با وجود «محاصره اقتصادی» دو کشور

سوریه اولین محموله‌های وارداتی نفت طی شش ماه اخیر را دریافت کرد.

گروه «تانکر ترکِرز» (TankerTrakers) که نفتکش‌ها و ذخایر نفت جهان را ازطریق ماهواره‌ای ردیابی می‌کند، اعلام کرده است که یک محموله حدود یک میلیون بشکه‌ای از نفت خام ایران در هفته گذشته وارد بندر بانیاس سوریه شده است.  

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک منبع آگاه نوشت، درحالی‌که سوریه درگیر بحران در زمینه تأمین سوخت است، هفته گذشته دو نفت‌کش در بنادر آن کشور پهلو گرفته است.

یکی از این نفت‌کش‌ها از ایران آمده و دیگری از سوی تاجری که نامش فاش نشده است.

سوریه طی زمستان گذشته، با بحران کمبود سوخت مواجه بود و دولت دمشق توزیع بنزین و گاز را سهمیه‌بندی کرد که به صف‌های طولانی مقابل پمپ‌بنزین‌ها منجر شد.

بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، در ماه فوریه گفت که این بحران ناشی از «محاصره اقتصادی ازسوی دولت‌های مخالف از جمله آمریکا»ست که تحریم‌های گسترده‌ای را علیه تجارت با دولت سوریه وضع کرده‌اند.

روابط سوریه با ایران نیز که یکی از متحدان نزدیک بشار اسد طی جنگ سوریه بوده و هم از طریق مالی و هم از لحاظ نظامی از دمشق حمایت می‌کرده، متأثر از تشدید اخیر تحریم‌های آمریکا شده است.

ماه گذشته، روزنامه دولتی الوطن در دمشق نوشت که مشکلات مالی سوریه پس از قطع خط مالی ایران شدت گرفته است. همچنین مدتی بود که هیچ‌ کشتی نفت‌کش ایرانی در سواحل سوریه پهلو نمی‌گرفت.

رویترز به نقل از منبع آگاه خود نوشت که تا هفته گذشته، سوریه بی‌صبرانه منتظر نفت ایران بود.

در ماه فوریه گذشته، بشار اسد به تهران سفر کرد و پس از آن نیز رؤسای ستاد مشترک ارتش سوریه، عراق و ایران در دمشق نشستی را برگزار کردند.

آمریکا نسبت به خطراتی که صادرات نفت به سوریه در پی دارد، هشدار داده و تأکید کرده است که هرگونه «اقدامات گمراه‌کننده‌ای» را که برای این نقل و انتقالات به‌کار گرفته می‌شود، زیر نظر دارد.

واشنگتن اعلام کرده که تحریم‌هایش علیه نظام مالی و تجاری سوریه در واکنش به استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان بشار اسد است. دولت سوریه کاربرد چنین سلاحی را رد می‌کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More