شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ارسال دو نامه محرمانه حریری به عبادی و سیستانی درباره حشدشعبی

 

یک منبع عراقی در پارلمان عراق، به روزنامه الوطن سعودی، فاش کرده که سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان، در دو نامه محرمانه به حیدر العبادی نخست وزیر عراق و آیت‌الله علی سیستانی بارزترین مرجع شیعیان این کشور، نگرانی کشورش نسبت به انتقال حشدشعبی به لبنان را ابراز کرده است.

بر اساس این گزارش، سعد الحریری در این دو نامه، از عبادی و سیستانی خواسته است که از سفر رهبران حشد شعبی به لبنان، جلوگیری کنند.  

پیشتر «قیس الخزعلی» دبیرکل «جنبش عصائب اهل الحق» و «اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش «النجباء» که از گروه‌های حشد شعبی نزدیک به ایران، شمرده می‌شوند، به لبنان سفر کرده‌اند. پس از پخش تصاویر این دو، نگرانی درباره احتمال برنامه‌ریزی برای انتقال شبه‌نظامیان حشد‌شعبی به لبنان، افزایش یافت.

در پی انتشار ویدیویی از قیس الخزعلی، در کنار مقامات حزب‌الله لبنان، سعد الحریری نخست‌وزیر این کشور، طی بیانیه‌ای ضمن «غیرقانونی» بودن سفر خزعلی به لبنان، از نیروهای امنیتی خواست که در این باره تحقیق کنند.

حریری در نامه خود به العبادی اعلام کرده است:« از آنجایی که طبق مصوبه پارلمان، حشد‌شعبی زیر مجموعه نیروهای مسلح عراق تحت رهبری شماست، انتظار می رود که مانع از سفر فرماندهان این گروه به لبنان شوید».

پیشتر خزعلی دبیرکل «عصائب اهل الحق»، هشتم دسامبر ، در ویدیویی از بیروت، تأکید کرد که نیروهایش «برای دفاع از لبنان و فلسطین در برابر اسرئيل» آماده‌اند.

اما روزنامه الوطن به نقل از یکی از رهبران جریان صدر، گفته که انتقال احتمالی جنگجویان حشد‌شعبی به لبنان، هیچ ربطی به مساله دفاع از این کشور در برابر اسرائيل ندارد، بلکه به تحلیل ایران از استراتژی جدید آمریکا علیه حزب‌الله و تهران، در منطقه بستگی دارد.

او گفت که در میان حشدشعبی و سیاستمداران شیعی عراق این تحلیل رواج دارد که انتقال احتمالی حشد شعبی به لبنان دو هدف را دنبال می‌کند:« نخست، تأمین امنیت مرزهای زمینی میان لبنان و سوریه و دوم، حمایت از حزب‌الله در صورت بروز درگیری احتمالی میان ارتش لبنان و جنگجویان این حزب».

این منبع عراقی  افزوده که ایران از «تلاش واشنگتن  برای تقویت ارتش لبنان در برابر حزب‌الله نگران است».   

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More