شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اردوغان: ممکن است حمله قریب‌الوقوعی در پیش باشد

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، گفته است که هر لحظه ممکن است که ارتش این کشور عملیات تازه‌ای را در شمال سوریه آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا، اردوغان روز دوشنبه ۲۶آذرماه، گفت که درباره این حمله احتمالی با دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، گفت‌وگو کرده است و موافقت او را هم به‌دست آورده است.

صحبت‌های اردوغان مبنی بر رضایت شخص دونالد ترامپ با حمله احتمالی به مواضع نیروهای کرد در حالی است که پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، هفته گذشته صراحتا اعلام کرد که ایالات متحده با هر اقدام نظامی در این منطقه ازسوی هر یک از طرف‌ها مخالف است و آن را غیرقابل قبول خوانده است.

برخی از نیروهای آمریکایی در این منطقه مستقرند و آمریکایی‌ها پیش‌تر هم مخالفت خود را با درگیری‌های تازه در این منطقه و به‌طور مشخص پیش‌روی ارتش ترکیه در شرق رودخانه فرات اعلام کرده بودند.

اردوغان در  این صحبت‌های تازه‌اش گفت است: «من با ترامپ صحبت کردم. تروریست‌ها باید از شرق فرات بیرون بروند. اگر آن‌ها نروند، ما آن‌ها را حذف خواهیم کرد.»

هرچند کاخ سفید هنوز به‌طور رسمی درباره صحبت‌های روز دوشنبه اردوغان  موضعی نگرفته است، اما پیش‌تر گفت شده بود که رییس جمهوری ایالات متحده، روز جمعه گذشته، تلفنی با رجب طیب اردوغان گفت‌وگوهایی داشته است.

دولت ترکیه نیروهای کرد موسم به «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) را شاخه‌ایی از حزب کارگران کردستان (PKK) می‌داند و آن‌ها را گروهی «تروریستی» خطاب می‌کند.

«یگان‌های مدافع خلق» نقش تعیین‌کننده‌ای در شکست «داعش» برعهده داشته‌ و به‌عنوان یک متحد نظامی و استراتژیک با نیروهای آمریکایی در شما سوریه همکاری‌های نظامی داشته‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More